RECENSIE: Pitbull - Globalization

Pitbull
recensie cijfer 2015-02-13 Van zijn albums zijn er twee platina en twee goud geworden. Hij bezit vele, vele platina singles. Pitbull is een hitmachine. Zijn achtste album heetGlobalization en staat ook weer stijf van de hits en nummers die dat nog moeten worden.

In een periode van een jaar tijd zijn er vijf singles van dit album uitgebracht. Een jaar geleden kwam de eerste single, ’Wild Wild Love’. In April volgde de WK-single ‘We Are One (Ole Ola),’ waarop ook Jennifer Lopez en de Braziliaanse Claudia Leitte meezingen. Net voor de zomer kwam als derde single de zeer aanstekelijke hit ‘Fireball’ uit. Pitbull mocht ook een single leveren voor de film Pinguins Of Magascar dit werd ‘Celebrate.’ De vijfde en voorlopig laatste single van het album is ‘Time Of Our Lives’ geworden. Daarmee is dit album een perfecte keus voor hitgevoelige jongeren. Dit album vormt met zijn singles niet alleen de overkoepeling van een compleet jaar. Het vormt ook nog eens de soundtrack van de evenementen in die periode.

Pitbull weet een gevarieerd en hitgevoelig product af te leveren en dit commercieel tactisch weg te zetten. Het feit dat hij zijn singles over de lange periode van een jaar uit weet te smeren is hier een goed voorbeeld van. Dat de muzikale diepgang flinterdun is mag je een bijzaak noemen. De muziek van Pitbull is immers puur entertainment. Dit wordt wel ondersteund door de honderden miljoenen Youtube hits die de Amerikaan inmiddels genereerde. Zowel voor een wereldkampioenschap als een grote film singles leveren is ook niet iedereen gegund. Daar moet je toch wel bewezen hitpotentie voor hebben. En ja, het is plat entertainment, maar net als die snelle snacks tussendoor voorziet het wel in een duidelijke behoefte. Een makkelijke keuze voor mensen van wie de smaak nog niet doorontwikkeld is en een snelle snack tussendoor voor de mensen die af en toe willen toegeven aan hun guilty pleasures. Het maakt dit album uitermate geschikt om over een jaar of vijf tot tien voor de huidige generatie pubers het geluid van hun jeugd te vormen. Ze zullen hun smaak in die periode verder doorontwikkeld hebben, maar het zal niet wegnemen dat de hitgevoelige muziek van Pitbull nog steeds een glimlach op hun gezichten kan toveren. En dat is ook wat waard. Niet alle muziek moet de diepgang van de Marianentrog bezitten.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Pitbull Label:RCA
Cover Snowapple - Illusion

Snowapple - IllusionDe drie dames van Snowapple , afkomstig uit onze eigen hoofdstad,...