RECENSIE: Esme Patterson - Woman To Woman

Patterson
recensie cijfer 2015-03-01 Op de hoes van Woman To Woman zie jeEsme Patterson mijmerend voor haar uit staren. Op de achtergrond ontwaar je een ouderwetse jukebox en, mede dankzij de bloemetjesjurk, vermoed je al snel dat het hier om Amerikaanse rootsmuziek gaat. Patterson maakt echte Nashville muziek waarbij country en pop gemixt wordt. Dat Patterson uit Denver komt is dan een klein detail.

Op Woman To Woman brengt de zangeres een ode aan de Amerikaanse klassiekers. Patterson wil een antwoord geven op verschijdene bekende nummers. Het zijn allemaal nummer gericht aan een vrouw. Het is regelmatig gissen aan welk nummer er een ode gebracht wordt. Ze zou, onder andere, een ode brengen aan ‘Jolene’ van Dolly Parton en ‘Evangeline’ van The Band.

Als zangeres laat Patterson horen over een degelijke stem te beschikken. Nergens maakt ze diep indruk, maar het rustig voortkabbelende stemgeluid doet het prima. Haar kracht is een ietwat hese ondertoon die op sommige nummers meer de overhand krijgt dan op andere. Qua begeleiding is de nadruk ook op subtiliteit gegooid. Er wordt gebruik gemaakt van een steelgitaar, een achtergrondkoortje en viool. Nergens schuiven de instrumenten naar de voorgrond. De enige uitzondering is het ruige ‘Never Chase A Man’. Hier gaat de gitaar even los. Zodra Patterson de zangtonen weer oppakt is de rust echter weder gekeerd.

Met Woman To Woman maakt Patterson een niet onaardige plaat. Het idee van het concept is leuk bedacht, qua uitwerking zijn de klassiekers niet altijd duidelijk terug te vinden. De plaat valt echter in de categorie cd’s binnen het americanagenre met een gebrek aan identiteit. In het voorjaar van 2015 moet Esme Patterson al opboksen tegen de kracht van Frazey Ford en Natalie Prass. Waar deze zangeressen een hernieuwde invulling meegeven aan het genre, blijft Esme Patterson helaas hangen in de grote massa.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Esme Patterson Label:Xtra Mile Recordings
pesos

24 Pesos - Do The Right ThingToen 24 Pesos in 2008 debuteerde met album The Boogie Worn veroorzaakte...