RECENSIE: Stam1na - SLK

Stam1na
recensie cijfer 2015-03-11 Wat een raar brabbeltaaltje is dat Fins toch, Er is werkelijk geen chocola van te maken wat de mannen van Stam1na over ons uitstrooien. De in het Fins gezongen teksten drukken een groot stempel op de muziek die op SLK staat. Je krijgt er in eerste instantie een soort van songfestival gevoel bij wanneer je de Finnen zo te keer hoort gaan met hun powermetal met folkpop-invloeden. Het is best begrijpelijk dat de aanstekelijke muziek van het drietal in eigen land populair is – de hitlijsten worden regelmatig bestegen-, maar omdat de zang, en dus ook de tekst, zo prominent op de voorgrond staat blijft het moeilijk om hier naar te luisteren. Het voelt wat ongemakkelijk aan en daar doet ook de geforceerd theatrale voordracht van Antii Hyyrynen geen goed aan.

Behalve dat de zang niet te volgen is springt de overwegend snelle muziek van de hak op de tak en laveert tussen soms al te poppy powermetal, folk, progrock, thrashmetal en zelfs deathmetal. Ook daar is dus amper chocola van te maken. Feit is wel dat de stukken waarin een grunt opduikt het best te behappen zijn. De teksten zijn dan minder op de voorgrond aanwezig en de muziek komt dan gelijk ook een stuk krachtiger over. Daarom zijn dan ook die nummers (‘SLK’, ‘Masiina’ en ‘Panzerfaust’) de betere werkjes op de plaat.

Bij ‘Dynamo’ krijg je bij het horen van het cheesy refrein lichtelijk gekromde tenen, hoewel dit nummer muzikaal weel lekker in het gehoor ligt, met mooi gitaarwerk. De andere nummers zijn voor het overige zeker niet slecht, maar het geheel is soms flink uit balans door de vele wisselingen in tempo en sfeer waardoor het geheel nogal onrustig overkomt. Te meer daar er geen bal van te verstaan is. Zodoende is dit zesde album van Stam1na nog een hele zit, al zullen de vele Finse fans daar heel anders over denken.
Recensent:Jan Didden Artiest:Stam1na Label:Hard Life Promotion
Cover Siskiyou - Nervous

Siskiyou - NervousNa een afwezigheid van vier jaar is Colin Huebert (ex-Great Lake Swimmers)...