RECENSIE: Spidergawd - II

Spidergawd
recensie cijfer 2015-02-26 Of het moederschip Motorpsycho nog niet uitdagend en eclectisch genoeg is heeft de ritmesectie van deze Noorse band, Bent Saether (bas/zang) en Kenneth Kapstad (drums), ook zitting genomen in Spidergawd. De rol van zanger wordt hier echter vervuld door Per Borten, waarschijnlijk enkel in Noorwegen bekend van de band Cadilac. Net als Motorpsycho is deze "supergroep" afkomstig uit Trondheim en werd in 2013 het debuutalbum uitgebracht.

Stilistisch gezien stort de band zich op II volledig op hun liefde voor onvervalste 70's rock. Denk MC5, Grand Funk Railroad, Blue Oyster Cult en ZZ Top. Maar er is meer wat Spidergawd net even dat tikkeltje extra geeft. Dat is namelijk de aanwezigheid van saxofonist Rolf Martin Snustad die met z'n zware baritongeluid soms zelfs Morphine in herinnering brengt. Maar het geeft Spidergawd af en toe ook een lekker losse jazzy touch.

Zijn invloed is het best hoorbaar op de Morphine-achtige jam instrumental 'Careulean Caribou' met een losjes swingende ritmesectie. Ook het rockende en speelse 'Get Physical' wordt op een leuke manier aangevuld door de sax. Eigenlijk zouden veel songs ook niet misstaan op een van de Motorpsycho albums. Luister maar eens naar het stomende 'Fixing To Die Blues' , 'Made From Sin' of het zwaar door Black Sabbath beinvloedde 'Our Time (Slight Return)'. Of het briljante samenvloeien van gitaar en bas in opener '...Is All She Says'. Het album sluit af met het heerlijke Grand Funk Railroad-achtige 'Sanctuary' waarin de saxofoon ook weer opduikt.

Op II wordt absoluut het wiel niet opnieuw uitgevonden, maar de klasse druipt van de songs af en dat is ook niet verwonderlijk met de staat van dienst van de heren muzikanten. Het spel is gedreven en het plezier en de liefde voor deze periode in de muziekgeschiedenis spat er van af. Na het recente optreden van Spidergawd op Noorderslag komt de band in april weer terug voor een show op het onvolprezen Roadburn festival in Tilburg. Mis het niet als je er bent.
Recensent:Mark Michels Artiest:Spidergawd Label:Konkurrent
Cover Ryley Walker - Primrose Green

Ryley Walker - Primrose GreenHet is altijd makkelijk als artiesten met hun eerste zin het hele album al...