RECENSIE: Rocket 75 - Buzz Buzz Buzz

Buzz Buzz
recensie cijfer 2015-01-26 Rocket 75 is een olijk trio uit Den Bosch dat ouderwetse rock ’n roll uit de jaren vijftig speelt. Ook de muziek van The Beatles zal vroeger grijsgedraaid zijn in de huishoudens van deze heren, evenals de beatmuziek uit Den Haag. Buzz Buzz Buzz heeft als doel die oude waarden weer in ere te herstellen.

Zo op het eerste gezicht heeft Rocket 75 prima in de gaten hoe het moet. Strakke pakken, een album met een looptijd van nog geen twintig minuten en thema’s die niet veel verder rijken als vrouwen jagen, biertjes drinken en, natuurlijk, de rock ’n roll. Het moet gezegd worden, het enthousiasme spat er af. De achtergrondkoortjes zijn volop aanwezig en er passeren bijna net zoveel gitaarsolo’s als vrouwennamen de revue.

Dat Rocket 75 het buurtcafé wekelijks plat speelt valt dus goed aan te nemen. Op plaat heb je echter wat meer nodig dan een goede dosis energie. Het is helaas al snel duidelijk dat Rocket 75 toch echt tekort schiet om echt een serieuze poging te wagen houvast te krijgen in de Nederlandse popscene. Buzz Buzz Buzz is meer oubollig dan retro en helaas kan het enthousiasme ook niet verhullen dat zowel de stem van zanger Dirk van Veldhoven als het instrumentarium niet tot het beste hoort wat Nederland te bieden heeft. De teksten staan bovendien vol met cliche’s als: ”Say you love me / Say yes I do” en ”Annie it is true / I love you”.

‘Margot’ voegt toch nog wat interessante invloeden toe aan hun klassieke rock ’n rollstijl, het nummer ‘Sick Mind’ dat hier op volgt kan ook veel doen met een uptempo refrein en pakkend deuntje. Het is niet genoeg om de plaat te redden, maar het is wel een teken dat Rocket 75 misschien in de toekomst nog kan verrassen. Buzz Buzz Buzz zal het voor het Bossche trio niet worden. Live is het ongetwijfeld een aanstekelijk geheel, maar op plaat is het simpelweg niet voldoende.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Rocket 75 Label:Eigen Beheer
Cover Paul Smith & Peter Brewis - Frozen By Sight

Paul Smith & Peter Brewis - Frozen By Sight Paul Smith & Peter Brewis zijn over het algemeen beter bekend als leden...