RECENSIE: Rob Klerkx & the Secret - Magnolia

Magnolia
recensie cijfer 2014-12-20 Rob Klerx & The Secret is zo’n band waar de Nederlandse muziekpers al jaren voor vecht. Ook voor het uit elkaar gaan van Moke (Klerx was bij de britpoppers actief als drummer) verdiende dit gezelschap al meer dan het kreeg. Bij elke plaat werden ze net weer een stukje beter en telkens weer vroeg de vaderlandse pers in koor: Wanneer gaat het nou eens gebeuren?

Maar serieus: Wanneer gaat het nou eens gebeuren? Want weer is de band gegroeid, zijn de nummers weer een stukje beter en blijft Klerx zelf ook almaar groeien, zowel met het schrijven van de teksten als met de zang. Op Magnolia is het americana wat de klok slaat, voor het grootste deel zijn het Springsteen-achtige songs, geschreven aan de andere kant van de oceaan. Veel lof moet ook uitgaan naar The Secret , vooral de gitaren van Herman Wilken en Ruard Sanders tillen het geheel naar een hoger niveau. ‘Love Light’ en ‘I’ll Come Over’ zijn hier hoogtepunten en stellen een zeldzame kracht ten toon om te laten horen dat men de mosterd uit Amerika haalt, al maakt men hier geen klakkeloze ode van.

De invloeden komen echter niet alleen uit Amerika. ‘Wait For Me’ klinkt als Coldplay ten tijde van Parachutes en titelnummer ‘Magnolia’ klinkt als een lieflijke versie van het Nick Cave en Kylie Minogue-duet ‘Where The Wild Roses Grow’. ‘Burning Heart’ heeft dan wel weer veel weg van de Dave Matthews Band.
Bovenal is het echter gewoon weer een plaat van Rob Klerx & The Secret. Een band die inmiddels zijn eigen geluid wel gevonden heeft en gewoon lekker ontspannen kan werken aan het uitbreiden van een indrukwekkend ouvre. Magnolia is dan ook bij uitstek het statement van een artiest die eigenlijk ook helemaal niet op zoek is naar het grote publiek. Hij doet geen moeite zich aan te passen aan het huidige popklimaat in Nederland maar doet lekker zijn eigen ding.

Rob Klerx & The Secret hebben geen geheimen meer voor de luisteraar, zij weten wat ze willen maken en doen dit met verve. Magnolia is een plaat vol prachtige folk en americana, waarin de geest van Springsteen en Fleetwod Mac stevig zijn intrek heeft gedaan. Het is ook weer stap nummer zoveel in de carriére van Klerx, die langzaam maar zeker uitgroeit tot Nederlands best bewaarde geheim.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Rob Klerkx & the Secret Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Dean Blunt - Black Metal

Dean Blunt - Black MetalHet is nog een hele klus om te achterhalen van wie Black Metal afkomstig...