RECENSIE: Various - Vanaf Nu - Puna OST

Puna
recensie cijfer 2014-12-21 Puna is voor liefhebbers van hiphop in Nederland een meer dan bekende naam. De site die ooit startte als blog is inmiddels uitgegroeid tot een waar hiphopplatform. Naast de bekende exclusives, mixtapes, clips en reportages is er nu een lange documentaire gemaakt door Puna. In deze docu worden de rappers Akwasi, Jiggy Dje en Keizer gevolgd. Drie rappers met een heel verschillende stijl en tevens een andere fase in hun hiphopcarrière. Puna volgde de artiesten twee jaar lang in samenwerking met Giancarlo Sanchez, Michael Middelkoop (voormalig Damsceaux Producties) en regisseur Bart van den Aardweg. De docu Vanaf Nu schetst een aardig beeld van de verschillende artiesten. In de drie kwartier durende film komen niet alleen de drie genoemde rappers, maar ook andere bekenden uit de scene (De Jeugd van Tegenwoordig, Kees de Koning, Adje, Sticks, Rico, de Opposites en vele anderen) aan het woord, waardoor je een aardig beeld kan vormen van het reilen en zeilen binnen deze muziekstroming.

Een van de zaken die in verschillende interviews terugkomt is het harde werken. Om te slagen in de hiphopwereld moet je 110% inzet hebben en niet verwachten groot geld te verdienen gedurende langere tijd. Vanaf Nu is de eerste lange documentaire en een eerste stap richting het maken van televisiewaardige lange producties. Een echte clou is er echter niet in deze langere productie en dat is iets wat de makers voor een volgend project in hun achterhoofd mogen houden. Daarnaast is het goed om te vermelden dat het niet de eerste Nederlandse hiphopdocu is, immers, het welbekende TopNotch bracht ooit docu Dutch Touch uit. Ook een drieluik over zeer uiteenlopende rappers. Destijds werden Brainpower, Duvel en Jay Colin gevolgd op hun weg naar de top.

Naar aanleiding van de documentaire is ook een soundtrack Vanaf Nu uitgebracht. Deze soundtrack bevat twaalf nummers van niet de minsten uit de Nederlandse scene. Puna heeft zijn drive om ook langere films en documentaires te maken luister bij gezet door een aardig blikje rappers open te trekken. Helaas hebben deze rappers hetzelfde manco als wat er eerder al over de beelden werd gezegd. Het gaat nergens heen. De rappers op de soundtrack lijken geen van allen hun 110% geleverd te hebben en dat levert een batterij ongeïnspireerde nummers op. De beoogde single ‘Hoe Het Voelt’, waarop SBMG, Frenna, Bokoesam en Emms samenwerken, is door de autotune ook niet echt prettig. De enigen die er met kop en schouders bovenuit steken zijn de Great Minds. Zij leveren een nummer aan dat stukken beter is dan de nummers die op hun eigen bejubelde album stonden. Een goede poging om een mooie soundtrack te genereren eindigt op een enkel lichtpuntje na dus in een onevenwichtig album wat nergens heen gaat. Dat is zonde, maar een leerzame les voor een hopelijk lange traditie van Puna documentaires.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Various Label:Top Notch
Cover Arca - Xen

Arca - XenMet het openingsnummer ‘Now You Know’ weet Arca zijn album op een pakkende...