RECENSIE: Björn Riis - Lullabies In A Car Crash

Riis
recensie cijfer 2014-12-22 Het Noorse Airbag is hard op weg een grote band in de progrockscene te worden. Haar sterk op Pink Floyd en Porcupine Tree geënte muziek vindt moeiteloos de weg naar de fijnproevers. Zoals zo vaak bij succesvolle bands die volgens een vaststaand stramien werken, willen de bandleden wel eens wat anders. Zo ook Bjørn Riis, gitarist en belangrijkste componist van Airbag die met zijn soloplaat Lullabies In A Car Crash lucht geeft aan de ideeën die hij in zijn band blijkbaar niet kwijt kan. Hoewel, het lijkt soms allemaal juist heel erg op de muziek van Airbag, dus waarom de songs op dit album niet bij Airbag terecht zijn gekomen is een raadsel.

Riss heeft overigens bijna alles zelf ingespeeld, behalve de drums, die komen van Henrik Fossum, de drummer van Airbag. Daarnaast heeft Asle Tostrup, zanger van Airbag, de effecten gedaan. Kortom zo lijkt het toch weer een beetje op een plaat van Airbag.

De muziek die de Noor heeft opgenomen heeft verder veel overeenkomsten met het solowerk van Steven Wilson (Porcupine Tree), maar ook de geest van Pink Floyd zwerft altijd wel ergens rond. Daarnaast heeft de stem van Riis soms wel wat weg van die van Vincent Cavanagh van Anathema. Al deze namen in ogenschouw genomen is duidelijk dat elke progrockliefhebber wel wat kan met de muziek van Riis. Daarnaast zullen ook de fans van Airbag dit werk zeer welkom heten.

Ondanks dat de man een briljant gitarist is, is Lullabies In A Car Crash geen plaat voor gitaar-fetisjisten of halzenfietsers geworden. De mooie gitaarpassages staan vooral in dienst van het nummer. Wel horen we aan het einde van ‘The Chase’ en ‘Lullaby In A Car Crash’ een paar snijdende Floydiaanse solo’s, maar de vijf lange songs, plus instrumentaal intro, staan verder bol van de sfeer, lang uitgerekte instrumentale passages, breed uitwaaierende gitaarpartijen en dromerige zang. Ongeveer als Airbag dus.

De op de loer liggende langdradigheid weet Riis mooi te omzeilen door spannende passages in te bouwen. Of door een lekker stukje stevig gitaarwerk toe te voegen, zoals bij de straffe riffs in het Porcupine Tree–achtige ‘Stay Calm’, dat overigens ook nog een stukje basgitaar bevat dat sterk doet denken aan de befaamde basloopjes van Roger Waters. Het lijkt zelfs wel of dit stukje is geadopteerd uit ‘Sheep’ van Pink Floyd.

Lullabies In A Car Crash is een prima plaat van een topgitarist uit een topband. Het siert Bjørn Riis dat hij er niet voor gekozen heeft om zijn eigen ego te strelen met zoveel mogelijk noten op de vierkante centimeter neer te leggen. Een valkuil waar veel topgitaristen op hun soloalbums nog wel eens last van hebben. De integere en bescheiden muzikant legt een warm klanktapijt neer, waarin je oeverloos kunt verdwalen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Björn Riis Label:Bertus
Cover Red Circuit - Haze Of Nemesis

Red Circuit - Haze Of NemesisZonder ook nog maar iets over Red Circuit gelezen te hebben is bij de...