RECENSIE: Lily & Madeleine - Fumes

Lily
recensie cijfer 2014-12-02 De gezusters Lily & Madeleine Jurkiewicz hebben een gezamenlijk doel, namelijk het uitbrengen van één album per jaar voor drie jaar lang. Iets dat je niet heel vaak tegenkomt in de singer-songwriterwereld. Tot zover zijn ze nog keurig op schema. Als opvolger van hun eerste album, Lily And Madeleine, komen zij bijna exact één jaar later met hun nieuwste aanwinst: Fumes.

Fumes bestaat uit een tiental liedjes die stuk voor stuk makkelijk wegluisteren en lekker in het gehoor liggen. De muziek is rustgevend, bedwelmend en samen met de goed gedoseerde, melodische vocalen smaakt ieder nummer naar meer. De zussen weten deze vocalen perfect met elkaar te mengen en dankzij hun jonge leeftijd (17 en 19!) klinken deze heel fris en lieflijk. Dit is heel goed te horen in het nummer ‘Fumes’. De 36 minuten die het album telt, vliegen razendsnel voorbij. Zelfs na meerdere luisterbeurten verliest deze zijn charmes niet.

Het meest opmerkelijke aan het album is dat het duo in staat was om hun nummers vrij rijkelijk te arrangeren. Op de plaat zijn dan ook diverse instrumenten te horen, van een mandoline, tot piano, drums, gitaren en zelfs strijkers. Deze worden als het ware allemaal in een grote pot gegooid en het resultaat van deze samensmelting en vooral de manier waarop deze klanken elkaar vervolgens verrijken, is subliem en heeft zeker iets unieks.

De plaat kent naast alle rustige nummers muzikaal gezien een paar uitschieters, namelijk ‘Rabbit’ en ‘Cabin Fever’. Deze twee uptempo nummers weten op een subtiele manier een potentiële sleur te doorbreken en zorgen voor de diversiteit. Ook de bijbehorende teksten zorgen voor een stukje diepgang waar de luisteraar zelf veel visuele beelden bij kan schetsen. Zoals het nummer ‘The Wolf Is Free’ zegt: “The innocents flock like sheep. Their efforts all in vain, the wolf is back again. I hope he comes for me. I’m not outrunning him, and I’m not gonna scream”. Ieder nummer heeft zo wel zijn eigen verhaal.

Om een lang verhaal kort te maken, zijn er in feite weinig of eigenlijk geen slechte punten te benoemen van de nieuwste aanwinst van het duo. Het album zit ijzersterk in elkaar en weet vanaf begin tot eind te boeien. Hierdoor zijn meerdere luisterbeurten absoluut niet uit te sluiten.Kortom, een echte aanrader.
Recensent:Jennifer Worrell Artiest:Lily & Madeleine Label:Asthmatic Kitty Records / Konkurrent
Cover Ex Hex - Rips

Ex Hex - RipsEr zijn bands die na een jaar pas een keer hun eerste optreden hebben. Ex...