RECENSIE: Jôshan - An American Train (Heading For California!)

Joshan
recensie cijfer 2015-01-21 ”Het maakt niet uit wat ze schrijven, als ze maar schrijven”, het zijn de legendarische woorden van een manager die ooit de carrière van The Rolling Stones in goede banen moest leiden. Het citaat had voornamelijk betrekking op het gedrag van de bandleden en de reacties die het teweeg zouden brengen bij de pers. Wat zij van de muziek vonden deed er nauwelijks toe. In korte tijd zou iedereen het over de band hebben. Hoe het is afgelopen mag als bekend worden verondersteld.

Bij Festivalinfo is al vaker iets geschreven over het Zuid-Hollandse Jôshan. De kritieken logen er niet om. Zo liet de productie te wensen over en ook zou er nog behoorlijk geschaafd moeten worden aan de zangkwaliteiten van zanger/oprichter Jos Cozijn. Wie denkt dat het vijftal zich hierdoor uit het veld liet slaan heeft het mis. Nieuwsgierig geworden door al die aandacht durfden diverse kroegeigenaren en festivalprogrammeurs het zelfs aan om de band te boeken. Tussen de optredens werd zelfs tijd gemaakt om te werken aan een tweede album.

Het afgelopen najaar verscheen An American Train en ook nu belandde een recensie-exemplaar bij de redactie op de deurmat. ”Als ze maar schrijven”, moet de band hebben gedacht. Ach, waarom ook niet. We zijn tenslotte weer een paar jaar verder en laten we eens kijken in hoeverre Jôshan de hooggespannen verwachtingen heeft waargemaakt.

Na beluistering van de eerste drie tracks bekruipt sterk het gevoel dat er wederom weinig positiefs te melden valt. Breng een stel willekeurige muzikanten bij elkaar en laat vanaf het eerste moment de opnamerecorder lopen. Grote kans dat het een net zo onsamenhangend geheel oplevert. De vele mutaties in de bezetting hebben de band duidelijk geen goed gedaan.

An American Train is een ongeleid projectiel geworden dat na de zwaar onzuiver gezongen opener ergens bij ‘The Yellowstone Falls’ dreigt te ontsporen maar de eindhalte bij het afsluitende ‘Butterfly Song’, een heuse bonustrack!, nog maar net weet te bereiken. Het is voor deze trein helaas een enkele reis geworden zonder noemenswaardige hoogtepunten.
Die ene ster verdient Jôshan enkel en alleen vanwege het doorzettingsvermogen want het muzikaal gebodene laat zwaar te wensen over.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Jôshan Label:Eigen Beheer
Cover Various - A Full Time Hobby 10th Anniversary Compilation