RECENSIE: Petra Lugtenburg - Travelllers In Our Minds

Petra
recensie cijfer 2014-11-13 In 1998 kwam een plaat uit van p’etra met de titel Shellfire, een Nederlands triphop-album. Na jaren van stilte kwam er pas in 2012 een vervolg. Alhoewel een echt vervolg kun je het niet noemen. De triphop werd namelijk ingeruild voor nu-folk. Nu heeft zij zelfs haar pseudoniem ingeruild voor haar echte naam: Petra Lugtenburg. Het album Travellers In Our Mind is het gevolg van deze transformatie. Waar de trip-hop uniek en uitdagend is, is de folk gewoon en weinig verrassend. Althans voor Petra dan.

Petra wordt bijgestaan door een handvol muzikanten, waarvan Hans Hollestelle de meeste instrumenten bespeeld. De plaat staat vol met huiskamer nummers die aangezet kunnen worden wanneer de schoonfamilie op bezoek komt. Eigenlijk heb je er helemaal geen zin in. De teksten zijn zo zoetsappig dat je er bijzondere afweerstoffen voor moet hebben. Ze zingt vrolijk hoe “we’re both hiding in a place called love” op ‘A Place Called Love’ en of er eindelijk eens vrede in de hemel kan zijn op ‘Peace In Heaven’. Het laat een nare bijsmaak achter.

De muziek is net zo aardig als Petra zelf. De instrumenten begeleiden haar zorgeloze stem plechtig en ongeïnspireerd. De nummers kabbelen voor als een nietszeggend beekje. Pas op ‘Safe & Sound’ krijgen we de smaak te pakken. Het is net zo gezoet als de voorgaande nummers, maar de zwoele gitaarklank en de stem van Petra halverwege het nummer hypnotiseren de luisteraar.

Travellers In Our Minds heeft maar één spannend moment en dat is te weinig voor een album die ongeveer veertig minuten duurt. De afsluiter ‘Ray (Of Sunshine) (Reprise)’ is een alternatieve mix van de opener en laat goed zien waarom dit werk overgeslagen moet worden. Het is voorzien van lompe synthesizers die klinken alsof ze twintig jaar oud zijn. Dit had echt niet gehoeven. Dit album accepteert het ouder worden alsof dat gepaard moet gaan met saaier worden.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Petra Lugtenburg Label:Eigen Beheer
Cover Heidi Happy - Golden Heart

Heidi Happy - Golden HeartNaast kaas en chocolade maken Zwitsers ook muziek. Hoewel Zwitserse albums...