RECENSIE: Ozark Henry - Live 2014: The Journey Is Everything

Ozark Henry
recensie cijfer 2015-01-06 Met het in 2010 verschenen Hvelreki wist Ozark Henry zijn vaste schare fans niet bepaald te overtuigen. Men vond het allemaal veel te commercieel in vergelijking met wat ze van de singer-songwriter gewend waren. De experimentele kant van de muziek werd bijna volledig overboord gekiept en een gepolijste plaat was het resultaat. Toch zullen fans van acts als Coldplay het album weten te waarderen.

Op Stay Gold dat in 2013 verscheen en in 2014 nog een deluxe re-release kreeg, keerde de Belg terug naar zijn vertrouwde kant en deed hij weer denken aan de Ozark van Birthmarks en Sailor Not The Sea, al lag de single ‘I`m Your Sacrifice’ nog wel een beetje in het verlengde van Hvelreki. Diezelfde single werd overigens prompt zijn grootste internationale succes. Die aandacht leverde hem een voortdurende concertreek op en afgelopen jaar kwam er op de valreep een livealbum uit.

Live 2014: The Journey Is Everything bestaat uit materiaal van festivals die Ozark Henry in 2014 heeft aangedaan. Dit overigens zonder zangeres Amaryllis Uitterlinden die met haar heldere stem Stay Gold van een extra dimensie voorzag. Ze koos voor haar eigen pad en zodoende neemt Laura Groeseneken haar plaats in. Dat doet ze, getuige deze plaat, met verve.

Ondanks het feit dat het op Stay Gold muzikaal allemaal wat experimenteler is, en ook het instrumentarium meer elektronisch is dan op Hvelreki is Ozark Henry nog steeds in staat om meeslepende liedjes te maken. ‘These Days’ en ‘Sun Dance’, dat overigens strak overgaat in ‘Outpatient’, zijn daar goede voorbeelden van. Dat ‘Outpatient’ blijkt met zijn opzwepende drums een heerlijke livetrack. Dat de Belg graag de grenzen opzoekt blijkt wel uit het schurende ‘Do You Love Me’, het futuristische ‘Intersexual’, het uiterst dansbare ‘Politics’en het Oosters aandoende ‘Rescue’.

Het fijne aan een livealbum als dit is de beleving die je hoort bij het publiek en artiest. Neem nou ‘At Sea’ dat bijzonder enthousiast wordt ontvangen door het publiek dat het ook uit volle borst meezingt. Dat de stem van Ozark Henry op ‘At Sea’ hier en daar niet helemaal perfect klinkt, zorgt ervoor dat het allemaal niet te klinisch is. Dat was bij de tournee van Hvelreki wel anders.

Datzelfde enthousiasme blijkt ook uit de wisselwerking tussen Ozark Henry en het publiek wanneer de single ‘I`m Your Sacrifice’ tegen het einde van de plaat wordt ingezet. Het spelplezier spat er vanaf en het maakt dit album de beste reclamezuil voor het bezoeken van een concert van Ozark Henry. Na het horen van Live 2014: The Journey Is Everything is het bijna onmogelijk niet even de site van je favoriete poppodium te bezoeken om een kaartje te bemachtigen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Ozark Henry Label:Sony Music Entertainment
Cover Amariszi - Nine Balkan Nights

Amariszi - Nine Balkan NightsIn de zomer van 2013 reisde Amariszi met album Balkan Chaotika op zak...