RECENSIE: George Ezra - Wanted On Voyage

Ezra
recensie cijfer 2014-09-05 Iedereen die veel naar de radio luistert of zich ook maar een beetje bezighoudt met de hedendaagse popmuziek heeft inmiddels wel gehoord van dit nieuwe talent: George Ezra. Het kan ook zijn dat je hem deze zomer op festivals als Glastonbury, Rock Werchter, Best Kept Secret of Motel Mozaïque voorbij hebt zien komen. Hij is in ieder geval die zeer jonge Britse singer-songwriter met de stem van een doorgewinterde artiest, zoals bijvoorbeeld Bob Dylan of Woody Guthrie, zijn grootste muzikale voorbeelden en tevens de artiesten waarmee hij door zijn fans wordt vergeleken. We hoeven nu in ieder geval niet meer alleen met zijn grote hit ‘Budapest’ eindeloos mee te zingen. Hij heeft ons namelijk zojuist verblijd met de komst van zijn debuutalbum:Wanted On Voyage, waarop nog veel meer van dit soort mooie liedjes te beluisteren zijn.

Het voornaamste thema dat in het album naar voren komt, is de liefde. Zowel op het gebied van het veroveren van iemands hart als het vervolgens weer in de steek gelaten worden door deze liefde. De momenteel 21-jarige romanticus brengt met nummers als ‘Budapest’ een ode aan dit fenomeen, en zingt daarbij: ”My house in Budapest, my hidden treasure chest, golden grand piano, my beautiful Castillo. For youI’d leave it all”. Iets waarvan ieder meisje wel zou smelten wanneer haar deze serenade wordt toegezongen. Hiernaast gooit Ezra het op zijn debuutalbum ook een paar keer over een hele andere boeg. Zoals bijvoorbeeld bij ‘Drawing Board’ waarbij het nummer begint met de tekst: ”I’ll fill your pillow case up with snakes, the man eating kind. Though you call yourself a woman, I doubt it they would mind.”. Hopelijk gaat dit niet over dezelfde persoon.

Op Wanted On Voyage laat Ezra zien dat hij een echte alleskunner is, door bij het schrijven van zijn liedjes elementen uit veel verschillende muziekstijlen te gebruiken. Zijn muziek heeft zowel iets weg van folk, blues als rock. ‘Did You Hear The Rain’ is typische blues met een western randje en ‘Blame It On Me’ en ‘Cassy O’ vallen juist weer onder folk. Deze bovengenoemde songs, inclusief ‘Budapest’, zijn tevens stuk voor stuk singles. Dan is er ook nog ‘Stand By Your Gun’ als laatste echte uitschieter. Een nummer met veel ritmegevoel. Met deze hoge mate van variatie verliest het album zijn kracht gaandeweg niet. Het zijn stuk voor stuk muzikale hoogstandjes.

Kortom, George Ezra heeft flink wat verstand van het schrijven van (pop)liedjes met veel tekstuele inhoud. Hij is een echte verhalenverteller met behulp van liedjes die zeker niet vervelen en over het algemeen qua muziek een vrolijk gevoel achterlaten. Met de in totaal twaalf nummers (zestien nummers op de deluxe-versie) heeft Ezra een mooi arsenaal in handen waarmee hij hoogstwaarschijnlijk niet snel vergeten zal worden. George Ezra is op 5 november te bewonderen in de Melkweg te Amsterdam en op 30 november in De Oosterpoort te Groningen.
Recensent:Jennifer Worrell Artiest:George Ezra Label:Sony BMG Music Entertainment
Cover Broeder Dieleman - Gloria

Broeder Dieleman - GloriaZo’n twee jaar geleden verscheen het debuutalbum Alles Is IJdelheid van...