RECENSIE: Pere Ubu - Carnival Of Souls

Pere Ubu
recensie cijfer 2014-10-06 Niets is toevallig. Toen ondergetekende voor het eerst naar Carnival of Souls luisterde, dacht hij bij het nummer 'Visions of the Moon' dat er iemand was opgenomen terwijl hij verdronk. Voor sommigen misschien aangenaam om te horen, maar de meerderheid van de mensheid zal daar toch niet bepaald van genieten. Maar wat staat er op de achterkant van de cd van Pere Ubu: ,,It's about a guy sitting by a river. After a while he takes some clothes off and jumps in the water. He drops to the bottom where he looks up and watches the moon as he's dragged downstream for as long as he can hold his breath''. Wel heb je ooit!

Hoe je het anderzijds ook wendt of keert, Carnival of Soulds is een hel om naar te luisteren. Voor de goede orde; deze gasten zijn al veertig jaar bezig. Dat blijkt deels uit het feit dat ze wel degelijk hun instrumenten beheersen. Verschillende keren komt een prima bespeelde fagot bijvoorbeeld naar voren in de tracks. Knap.

Maar de nummers an sich slaan vol-le-dig nergens op. Slecht opgenomen drums, volledig ontsporende synths, geschreeuw, gekrakeel en ogenschijnlijk dronken gelal moeten muziek voorstellen. Zo vals als de tandjes, ook nog eens. Bovendien zijn het geen nummers met een begin en een eind, het is gewoon wat gehakkel zonder ook maar enige vorm en lijn. Het is dadaïsme in muziek, het is absolute waanzin, het is de vraag waar je je zo snel mogelijk kan verhangen. Het is domweg niet om aan tehoren. Misschien dat er ergens nog een gek loopt die het briljant noemt, maar die zal wellicht ook graag een uurtje luisteren naar een ruisende tv. Voor mensen met een beetje gezond verstand is de enige denkbare actie bij het afspelen van deze muziek-onwaardige productie van Pere Ubu om op het 'stop'-knopje te drukken en de cd in die eerder genoemde rivier te keilen.

En nu maar hopen dat dit Jumanji-achtige creatuur nooit meer boven de waterspiegel uitkomt.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Pere Ubu Label:Fire Records
Cover Beaty Heart - Mixed Blessings