RECENSIE: Striker - City Of Gold

Striker
recensie cijfer 2014-12-13 Het Canadese Striker is nog niet erg bekend en de vraag is of het met dit derde album van de heren gaat gebeuren. Begrijp het niet verkeerd, City Of Gold is een sterk album, daar zal het niet aan liggen, maar het is tegenwoordig zo moeilijk om nog met de kop boven het maaiveld uit te komen. Ook voor een band als Striker dat het probeert met een portie oldschool metal.

De in 2007 opgerichte band heeft een typisch Noord-Amerikaans geluid en lijkt regelmatig op Iced Earth in de licht epische songs, terwijl in de wat meer rechtlijniger nummers namen als Annihilator en soms zelfs April Wine boven komen borrelen. Zo klinkt ‘Bad Decisions’ als een mix van die twee laatstgenoemde, eveneens Canadese, bands. Toeval? Of bestaat er toch zoiets als een Canadees geluid?

Spil van Striker is Dan Cleary die met zijn typische metal uithalen en opzwepende zanglijnen de muziek van Striker onderhoudend genoeg maakt om er een ruim uur naar te luisteren. Daarnaast is het gitaarwerk van Chris Segger en Tim Brown om je vingers bij af te likken. Behalve op retestrakke riffs worden we regelmatig getrakteerd op puntige gitaarloopjes en soms zelfs wat twin-gitaarwerk. Daarnaast zorgt de ritmesectie ervoor dat alles lekker strak klinkt. Schokkend is het ook allemaal niet en soms liggen de catchy melodielijntjes wat al te veel voor de hand, maar het hapt zo lekker weg.

Zoals vaak bij metalbands zijn de teksten van ondergeschikt belang. Je moet ergens over zingen tenslotte en ook Striker bewandelt de platgetreden paden van licht sociaalkritische teksten, afgewisseld met wat liefdesperikelen.

Omdat alles van constante kwaliteit is zijn er amper diepte- of hoogtepunten. ‘All I Want’ en het eerdergenoemde ‘Bad Decisions’ zijn lekker afwisselend en wat relaxter, terwijl ‘Rise Up’ de speakers uitspat van onstuimigheid. Ook de afwisselende afsluiter ‘Taken By Time’ klinkt prettig door de mooie riff en het fraaie gitaarwerk.

Het album bevat vier bonustracks waaronder een acceptabele cover van Iron Maiden’s ‘Two Minutes To Midnight’ en het nummer ‘Fuck Volcanoes’ uit 2011 dat alleen als single verkrijgbaar was. Een speciale vermelding verdient de Zweedse producer Fredrik Nordström die met zijn mooie open productie dit album wat extra’s meegeeft. Zodoende is City Of Gold een prettig album geworden van een band die met haar muziek geknipt lijkt voor de festivalweides.
Recensent:Jan Didden Artiest:Striker Label:Napalm Records
Cover Crimson Shadows - Kings Among Men

Crimson Shadows - Kings Among MenVorig jaar waren zij de grote winnaar van de Wacken Metal Battle wedstrijd....