RECENSIE: Seether - Isolate And Medicate

Seether
recensie cijfer 2014-09-12 Zesde studioalbum Isolate And Medicate zou best wel eens het beste werk van rock trio SeetherKarma And Effect het niet mee eens zullen zijn. Maar laten we eerlijk zijn; het zou vreemd zijn als een band niet zou veranderen in negen jaar tijd. De heren uit Pretoria, Zuid Afrika, laten die perfecte mix van heavy en catchy horen waar ze groot mee zijn geworden. Net te duister voor de radio, maar aanstekelijk genoeg om vol overgave mee te zingen. Seether is duidelijk ver gekomen sinds de dag dat ze door Evanescence op sleeptouw werden genomen.

‘See You At The Bottom’ is post-grunge zoals we het van Seether kennen. Shaun Morgan schreeuwt zijn stembanden aan flarden en gitaren á la Nirvana donderen uit de speakers. Sterke openers scheppen hoge verwachtingen, die lang niet altijd waar worden gemaakt. Maar dit trio bewijst dat zij de uitzondering zijn, want Seether laat op Isolate And Medicate laat nergens een steek vallen.

De eerste single die uitgebracht werd was ‘Words As Weapons’. Bijzonder opvallend in dit nummer zijn de drums die een haast militair marcherend geluid voort lijken te brengen. Het is enorm melodieus met vocalen, gitaren en drums die elkaar ruimte geven en op de juiste momenten versterken. Het is een nummer waaraan je hoort dat de band veel ervaring heeft. Ze weten wat hun sterke punten zijn en ook hoe ze deze tot hun recht moeten laten komen.

Het ‘mooiste’ nummer is toch wel ‘Crash’. Mooi omdat het echt een verrassend warm en ook emotioneel nummer is. Morgan vertelde in een interview dat dit album min of meer een verzameling van dagboekverhalen is. De nummers gaan stuk voor stuk over eigen ervaringen, relaties en moeilijke situaties. In ‘Crash’ laat Seether een wat rustigere kant van zichzelf zien en kant die we voorheen eigenlijk helemaal niet veel zagen: ”Now time has slowed, and vanity drags you down. You keep searching for something you can’t take.”

Toch blijft de band verrassen. Save the best for last, lijkt het haast wel wanneer we ‘Nobody Praying For Me’ horen. Dit is toch wel echt de parel op een toch al geweldig album. Het is de track die onder je huid kruipt en in je gedachten blijft hangen. De gitaren cirkelen kalm om de vocalen van Morgan heen, totdat in het refrein de hel losbarst en Dale Stewart zich te buiten mag gaan op de drums. Van lyrics tot riffjes tot drums, alles klopt. Het enige minpunt is dat de track stiekem best langer dan drieënhalve minuut had mogen duren.

Isolate And Medicate is een plaat die zowel voor de trouwe liefhebbers als voor een nieuwe schare fans een favoriet zal worden. Gelukkig treden de mannen gemiddeld zo’n 120 keer per jaar op, want live zijn ze ook erg de moeite waard.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Seether Label:Spinefarm
Cover Karma To Burn - Arch Stanton

Karma To Burn - Arch StantonOp een troosteloze zondagavond aan het einde van 2011 stond Karma to Burn...