RECENSIE: Typhoon - Lobi Da Basi

Typhoon
recensie cijfer 2014-08-01 In 2004 won Glenn de Randamie, beter bekend als Typhoon, De Grote Prijs van Nederland. Een prestigieuze prijs die een enorme boost kan geven aan je carrière. Nu tien jaar later spreken we pas over de tweede plaat van de Zwolse rapper. Na zijn debuutalbum heeft hij zijn fans lang laten wachten op een vervolg. Tussendoor heeft hij zijn fans zoet gehouden met samenwerkingen met onder andere New Cool Collective en Muppetstuff. De tweede langspeler heeft weinig gemeen met zijn vorige, behalve dat het beide Nederlandse meesterwerken zijn.

Waar het vorige album Tussen Licht En Lucht al veel aspecten had die niet standaard bij hiphop horen, kent Lobi Da Basi alleen maar kenmerken van andere genres. Dat wil niet zeggen dat het geen hiphopalbum is geworden. Want juist de blues, jazz, reggae en gospel zijn heel invloedrijk voor de hiphop. Het is teruggaan naar de oorsprong van de hiphop. Naast genrekeuze is werkelijk alles op deze cd tot in de puntjes uitgedacht.

De eerste track ‘We Zijn Er’ zet de luisteraar letterlijk op de katoenplantages. Op de achtergrond gezang: “Oh god geef mij kracht”. Er zijn zelfs slavenkettingen te horen en tussendoor horen we Typhoon op een fluistertoon zeggen dat hij moet rennen met zijn liefde. Intens. De volgende track ‘Hemel Valt’ is muzikaal een stuk lichter, maar zet je net als alle andere nummers aan het denken. In het refrein wordt God “zij” genoemd en lijkt het alsof Allah een stel vormt met God.

Typhoon bereikt op ‘Surfen’ een ultiem hoogtepunt. De muziek en woorden vormen een eenheid. De kalmerende klanken zorgen ervoor dat je gemakkelijk het strand en de surfers kan inbeelden die tekstueel worden belicht. De symbolische tekst gaat over iets dat je heel graag wilt doen, maar toch niet doet. In dit geval surfen. Van het rockende ‘IJswater’ gaan we naar het meer hiphop-achtige ‘Glenn 1984’ om daarna weer van stijl te wisselen op ‘Zandloper’. Laatstgenoemd nummer heeft Rico als gastrapper die met de reggaeklanken wel raad weet. Ook kent de track gastzanger André Manuel, bij sommige bekend van de band Krang, die het helemaal afmaakt met zijn heerlijke rauwe stem. Het zal gegarandeerd dagenlang in je hoofd blijven spoken.

Dat laatste is te zeggen voor werkelijk elke song op dit album. Het is bijzonder lastig één nummer te kiezen van de plaat. Echter de grootste verrassing van de plaat laat op zich wachten tot de weergaloze afsluiter ‘Liefste’. Hier duikt Typhoon in de alternatieve muziek van de jaren ’90. Het is dat Typhoon eroverheen rapt, anders zouden we hem echt niet herkennen.“Liefde is de baas”, zo preekt Typhoon.

Lobi Da Basi is poëtisch, sterk en gevat. Het album kent talloze hoogtepunten zoals de verslavende groove op ‘Niets Verwacht’, het prachtige eigen Nederlandse volkslied ‘Van De Regen Naar De Zon’ die zowel de positieve als de negatieve kanten van Nederland belicht en het dromerige ‘Ochtend Weer’. Het staat als een huis, dat eeuwen later wordt geprezen omdat het nog steeds zo staat. Vlekkeloos.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Typhoon Label:TopNotch
So Far

The Story So Far - Songs OfMet het vorig jaar verschenen tweede wapenfeit What You Don't See leverde...