RECENSIE: Mad Caddies - Dirty Rice

Mad Caddies
recensie cijfer 2014-07-31 Ze zijn al jaren een vaste waarde in het wereldje van de skapunk, de Amerikanen van Mad Caddies. Album na album presenteerden ze een aantal lekkere tracks, maar nooit zat er een echt geweldige plaat tussen. Nooit eens een album dat volledig rond was, met alleen maar goede tracks. Tot nu. Dirty Rice is een werk waar de band hoogstwaarschijnlijk nooit meer aan gaat tippen.

Dat heeft grotendeels te maken met de perfectionering van de afwisseling waar the Caddies zich al sinds mensenheugenis van bedienen. Ska, punk, reggae, dixie, pop, alles kan en mag en wordt tot in perfectie uitgevoerd. Het maakt op Dirty Rice werkelijk niet uit welk genre wordt aangeboord of welke er met elkaar worden gecombineerd, het werkt.

Daarbij komt nog dat het uitgebreide scala aan muzikale invloeden tot in de puntjes wordt gecombineerd door het hele album. Geen enkel nummer lijkt op het vorige, maar het werkt als een malle bij elkaar. De overgang bijvoorbeeld tussen het punkrock-hoogtepunt 'Bring it Down' en het New Orleans-dixienummer 'Shot in the Dark' is immens groot, maar gaat naadloos.

Het album werkt dus als geheel. Maar hetzelfde geldt voor de afzonderlijke liedjes. Vanaf de musical-achtige opener 'Brand new Scar' tot het akoestisch gespeelde skaslotstuk 'Drinkin the Night Away' met zijn gangvocals. Stuk voor stuk zijn de nummers kraakhelder uitgevoerd en juist doordat er regelmatig wordt gekozen voor vrij makkelijke basisriffs, kunnen de muzikanten en blazers allerlei kleine muzikale kwinkslagen uithalen. Bovendien zijn de blazers ongekend in vorm op Dirty Rice, en zingt Chuch Robertson beter dan ooit. Nu zong hij altijd al zeer sterk, maar ditmaal zijn de zanglijnen ook nog eens onberispelijk. Dat maakt het meezinggehalte met de catchy refreinen onweerstaanbaar.

Met hoogtepuntjes als 'Airplane' en 'Back to the Bed' is Dirty Rice helemaal af. In het kort: een geweldig album. Zo veel variatie in zo'n goed uitgevoerd jasje, dat zie je heel zelden.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Mad Caddies Label:Fat Wreck Chords
Cover Radio Moscow - Magical Dirt