RECENSIE: Scarlet - No Further Complications

scarlet
recensie cijfer 2014-08-12 Voorheen bestonden ze onder de naam The Crowns, ondertussen zijn ze getransformeerd naar Scarlet, een naam die symbool staat voor hun persoonlijke muze. Met een iets ruigere look en tevens een iets ruiger geluid bracht het Amsterdamse viertal in maart 2014 hun debuutplaat No Further Complications uit.

De plaat vangt aan met een soort onheilspellend intro met overdreven effecten. Deze doen vrij heftig en industrieel aan, terwijl dit op de rest van het album niet echt terug te horen is. De eerste indruk van het album wordt echter veranderd door het eerste echte nummer ‘Canal Cruise Pirates’, dat eigenlijk best een toegankelijke rocksong blijkt. Het grootste deel van de tracks lijkt op elkaar, soms iets teveel, maar het zijn stuk voor stuk best lekkere nummers, waarvan de meeste een catchy intro (‘Balzac’, ‘Make A Stand’, ‘The Movement’) bevatten die de toon zet voor de rest van het nummer.

Toch zijn er een aantal tracks die afwijken van die standaard, waardoor het album alsnog behoorlijk divers wordt. Zo is de intro van ‘Fallen Prey’ duidelijk geïnspireerd door de Carabische afkomst van de gitarist en de drummer van de band. ‘Never Every Day’ is een mooie ballad, inclusief mooie, soms ietwat zwijmelige, tekst: ”No one can fade / the things she said to me / When I was feeling down / and nobody would come around”.

Het nummer ‘Yeah’ verscheen eerder toen de band nog de naam The Crowns droeg, toen echter in een lichtere versie. Het viertal heeft een goede keuze gemaakt door deze track ook onder de naam Scarlet te gebruiken, want het beklijft van alle nummers het beste door de ultieme climax met backing vocals en het refrein. Een grappig detail is dat ze ondanks hun identiteitsverandering de zin ”The Crowns are out in town” hebben laten staan.

Anno 2014 zijn er behoorlijk wat indiebands en de standaard is dan ook vrij hoog. Weet Scarlet dit waar te maken? Niet honderd procent, maar ze zijn goed op weg. Met een aantal prima rocknummers met pakkende intro’s en een aantal gave, bijzonderdere nummers hebben ze het voor een debuutalbum vrij goed gedaan. Hopelijk weten ze deze bijzonderheden voor de volgende plaat nog iets meer te verfijnen om tot een échte eigen sound te komen.
Recensent:Vera Vaessen Artiest:Scarlet Label:Pias
Cover JJ - 'V'

JJ - 'V'Na vijf jaar heeft de Scandinavische Indiepopband jj de kleine letters laten...