RECENSIE: Cherry Poppin' Daddies - White Teeth, Black Thoughts

Cherry Poppin
recensie cijfer 2014-08-14 De financiële crisis waarin de wereld al weer zo`n zeven jaar geleden in zit zorgde al bij meer bands en artiesten voor de nodige inspiratie. Doorgaans verwerkt in de hedendaagse muziek. Dat geldt niet voor de Amerikaanse ska-swingband Cherry Poppin` Daddies die de link tussen de huidige crisis en die van de jaren `30 ter inspiratie gebruikte voor het album White Teeth, Black Thoughts. Een album dat al in 2013 verscheen, maar in Europa moesten we tot de lente van 2014 wachten. Zodoende heeft de band inmiddels net een ode aan The Rat Pack uit.

Swing in de breedste zin van het woord is wat je kunt verwachten op de zesde studioplaat van Cherry Poppin` Daddies. Met songwriter en gitarist Steve Perry als heuse crooner. Al in 1997 bij het debuut Zoot Suit Riot presenteerde de band zich als een big band, maar tijdens de daaropvolgende albums verdween de swing ver naar de achtergrond. Het zal de liefhebbers van de debuutplaat goed doen te horen dat de band weer terugkeert naar de sound van het debuut.

Zoals gezegd is het swing wat de klok slaat, maar wel met een rebelse attitude. Dus verwacht geen brave teksten over de liefde (behalve de liefde voor Amerikaanse muziek op ‘I Love American Music’ dan). Daarnaast is de toon van Steve Perry niet mijmerend en glad als die van een Frank Sinatra, maar met een scherp randje.

Toch borduurt de band muzikaal voort op wat we alles wat we van de swing en jazz kennen. Soms zelfs iets te veel, zoals bij ‘Whiskey Jack’ dat veel op ‘You, Me And The Bottle Makes Three’ van Big Bad Voodoo Daddy lijkt. Daarnaast bevat het album met het grappige ‘I Want A Bowlegged Woman’, het vocaal sterke ‘Bloodshot Eyes` en ‘Doug The Jitterbug’ drie covers, die de band gelukkig wel compleet eigen maakt.

De kracht van White Teeth, Black Thoughts zit hem naast het hoorbare plezier dan ook vooral in de afwisseling op het album. Bijna elke track kent een eigen karakter, en ook daarbinnen wordt veel afgewisseld. Zo varieert de band op ‘Jakes Frilly Panties’ doormiddel van `60`s rock ’n’ roll en bij hoogtepunt ‘Huffin` Muggles’ wordt zelfs nog een nieuw hoofdstuk aan de swing toegevoegd. Buiten het feit dat de song duisterder is dan de rest klinkt er iets van hiphop (in de geest van Kyteman`s Hiphop Orchestra) door. Ook het synthesizer loopje bij het intro van ‘Brown Flight Jacket’ is verrassend fris, evenals de rock tijdens de break.

Ondanks het feit dat White Teeth, Black Thoughts geen baanbrekend album is, werkt de neo-swing van Cherry Poppin` Daddies aanstekelijk. Daarnaast is het album doorgaans opzwepend en is stil zitten uitgesloten. Dus voor wie graag met de voetjes van de vloer gaat zijn de Cherry Poppin`Daddies je beste vrienden.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Cherry Poppin' Daddies Label:People Like You
Cover Deleyaman - The Edge

Deleyaman - The EdgeSinds het begin van dit millennium is Deleyaman al actief, hoewel dat voor...