RECENSIE: Howling Bells - Heartstrings

Howbells
recensie cijfer 2014-06-19 Tien liedjes. Slechts 32 minuten speelduur. Zangeres Juanita Stein van de band Howling Bells zegt over het nieuwe album Heartstrings dat deze spaarzaamheid een bewuste keuze was. Zelf verslapt haar aandacht na een halfuur bij het beluisteren van een plaat. En tja, in deze drukke digitale tijd neemt vrijwel niemand meer de tijd om een uur te gaan zitten voor het beluisteren van een plaat. Feit is echter wel vaak dat als de muziek oninteressant is, het niet uitmaakt of de plaat dertig of zestig minuten duurt, je aandacht verslapt toch wel.

Hoe dan ook, je ziet het steeds vaker, albums die een speelduur hebben van om en nabij de dertig minuten in plaats van de gebruikelijke drie kwartier tot een uur. Wat dat betreft vormt Howling Bells geen uitzondering. Ze hebben echter in het verleden al laten zien dat ze in staat zijn prima te versmaden poprockplaten af te leveren, zoals Radio Wars uit 2009. Heartstrings is het vierde album van het gezelschap.

Het weinig opzienbarende 'Paris' opent de plaat. Galm van zang en gitaren op tien, zoals we tegenwoordig al zo vaak (en beter) horen. Dan is het punky 'Possessed' beter geslaagd. Het nummer duurt nog geen twee minuten en doet in de coupletten ietwat aan Hole denken (minus de schreeuwerige vocalen). Ook 'Your Love' is een spannend popliedje. Het repetitieve en monotone refrein wérkt, al klinkt het cynisch op papier.
'Slowburn' is een lekkere rocker en prima single.

De songs hebben pit, urgentie en zijn lekker puntig. De ballade 'Euphoria' is een welkome afwisseling. Dat geldt ook voor de spannende pianosong 'Paper Heart'.
Ook het laatste deel van het album klinkt prettig, met 'Original Sin' als beste nummer.