RECENSIE: Monophona - The Spy

Monophona
recensie cijfer 2014-08-09 Muziek uit Luxemburg, dat zien we niet vaak. Maar hoe klein het Groothertogdom ook is, er lopen natuurlijk wel degelijk goede muzikanten rond. Twee daarvan zijn, klaarblijkelijk, Claudine en Chook. De singer-songwriter en drum 'n' bass-dj vormden in 2010 samen het project Monophona en brengen nu met hulp van percussionist Jorsch een uiterst ingewikkelde debuutplaat ten berde.

Natuurlijk hebben we de combinatie eerder gezien. Alex Clare deed het bijvoorbeeld, en ook Chase & Status combineerden kleine liedjes op gitaar met uitbundige drum 'n' bass. Daarom is het goed om te merken dat Monophona op debuutplaat The Spy voor een compleet andere insteek heeft gekozen. In dit geval blijven de liedjes namelijk klein, mysterieus en toch uiterst ritmisch. Gemiddeld zo'n vijf minuten lang rollen de liedjes, aan alle kanten geproduceerd, door met een bijna bezwerende sound.

Chook heeft namelijk uiterst goed begrepen wat hij allemaal kan uithalen met de ragfijn getokkelde gitaarlijntjes van Claudine. Het moet uren gepuzzel hebben gekost, voordat het juiste geluid was getweaked, en dan moet er ook nog eens een arsenaal aan vaak mystieke synths op worden losgelaten om het nummer tot wasdom te brengen. Nog een geluk dat de stem van Claudine zich perfect leent voor de lome muziek die uiteindelijk uit de computer van Chook rolt.

Toch zijn niet alle nummers even sterk. En door de lengte van de songs ligt verveling bovendien op de loer en het gebrek aan refrein-coupletstructuur helpt ook niet mee. Gelukkig duiken er ook pareltjes op de plaat op. Zoals opener 'Cracks', een schoonheid, en het veel mechanischere 'Boy', dat opvallend rauw klinkt aan het einde van de plaat.

Maar tegelijk zijn er ook veel liedjes die niet boven het maaiveld uitsteken en dat is uitermate zonde. Het is vaak net niet, en dus scheelt het niet veel. Potentie heeft The Spy zeker.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Monophona Label:It\'s All Happening
Cover Wicked Jazz Connection - Wicked Jazz Connection