RECENSIE: Nicola Conte - Free Souls

Conte
recensie cijfer 2014-06-16 De Italiaan Nicola Conte is een veelzijdig artiest. Naast gitarist is hij namelijk ook dj, producer, bandleider en oprichter van de culturele beweging The FEZ Collective, die bekend staat om zijn acid jazz stijl. De muziek van Nicola is een mengeling van jazz, easy listening, bossa nova, soul en Italiaanse filmmuziek uit de jaren zestig. Ook op zijn nieuwste album Free Souls, die live is opgenomen in de periode 2006-2011 en pas in 2013 werd afgemixt, zijn deze invloeden weer duidelijk hoorbaar. Daarnaast zijn ditmaal ook meer funk en blues elementen in de nummers verwerkt.

Het eerste dat opvalt aan Free Souls is de enorme hoeveelheid muzikanten (circa twintig) en zangers/zangeressen die aan het album hebben meegewerkt. Naast zangers en zangeressen als José James, Marvin Parks en Bridgette Amofah is er zelfs een Nederlandse zangeres te horen, namelijk de Rotterdamse Natascha Slagtand (alias Tasha’s World). Ondanks die grote bezetting, klinkt het album nergens te vol. Daaruit blijken duidelijk ook de kwaliteiten van Nicola als bandleider. En ondanks het feit dat de album in verschillende sessies over meerdere jaren is opgenomen, klinkt de plaat erg coherent.

Van de dertien songs zijn acht nummers van de hand van Nicola. De rest zijn covers. Die covers zijn zeer fraai uitgevoerd, zoals het nummer ’Ode To Billie Joe’ van Bobbie Gentry dat is voorzien van mooie blazersarrangementen. Toch is niet helemaal duidelijk waarom de gitarist gekozen heeft om zo veel covers op te nemen. De eigen nummers hebben namelijk een minstens even hoog kwaliteitsniveau, zoals de soulvolle single ‘Shades Of Joy’, het funky titelnummer ‘Free Souls’ en het zeer swingende ‘Uhuru’. Dat laatste nummer wordt overigens prachtig gedragen door de warme stem van Tasha’s World.

Wat betreft de inhoud van de teksten passen de covers echter wel goed bij de boodschap van het album, namelijk wees een vrije ziel die kan genieten van de liefde, de natuur, het leven en de muziek. Nicola, combo en vrienden zijn wat dat laatste betreft er in ieder geval in geslaagd, want het album sluit af met een nummer freestyle jazz.

Met Free Souls heeft Nicola Conté wederom een hoogwaardig en zeer prettig luisteralbum afgeleverd. De perfecte plaat voor bij een romantisch etentje, een glaasje wijn of in een hippe loungebar, dat van begin tot eind voelt als een heerlijk zomerbriesje.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Nicola Conte Label:Painted Dog Records
BloYaTop

BloYaTop - Mayday BloYaTop ging oorspronkelijk door het leven als een ZZ-Top tributeband en...