RECENSIE: Hal2A - Dick`s Last Days

Hal2A
recensie cijfer 2014-07-01 Het persbericht bij Dick’s Last Days van Hal2A spreekt over “Het muzikale antwoord op Dante’s Goddelijke Komedie”. Een tamelijk pretentieus statement, wat misschien nog wel zou passen bij een nieuwe plaat van bijvoorbeeld Muse, maar toch minder bij een goedbedoeld stukje huisvlijt als dit.

Dick’s Last Days is een conceptalbum waarin het verhaal verteld wordt over ene Dick, die smerige straten van een stad doorkruist op zoek naar geluk. Dicks reis wordt echter vroegtijdig beëindigd doordat hij vast komt te zitten in een lift, waarin hij op noodlottige wijze aan zijn einde komt. Hoe je dit verhaal moet oppikken (als je niet zoals wij een persbericht meegeleverd hebt gekregen) is echter een volslagen raadsel, want Dick’s Last Days is vrijwel helemaal instrumentaal. En de enige vocalen op het album bestaan uit oeh- en aah-partijen. Deze worden verzorgd door de Nederlandse sopraan Dianne van Giersbergen (geen familie van Anneke), bekend van de Duitse symfonische metalband Xandria. Haar zang is op zich prima, maar verduidelijkt het concept van Dick’s Last Days verder niet.

Hal2A is een project van Ronald Versluis. In 2011 bracht hij het album Maximized Music uit en daarna stortte hij zich op Dick’s Last Days. Het resultaat is een zeventig minuten durende mengelmoes van klassieke muziek, progrock en elektronica. Op zich is het natuurlijk een hele prestatie om in je eentje zo’n lang en gecompliceerd album in elkaar te zetten.

Dit betekent echter niet dat Dick’s Last Days een genot is om naar te luisteren. Het belangrijkste probleem is het ontbreken van tekst, waardoor het bedoelde verhaal al meteen wegvalt en alleen de muziek overblijft. Ten tweede is het album door de speelduur een behoorlijk lange zit. Daarnaast is het allemaal net iets teveel dertien in een dozijn muziek, met weinig pakkende melodieën en al helemaal geen verrassingen. Het gebodene doet nog het meest denken aan de gemiddelde achtergrondmuziek in de wachtrij bij een attractie in de Efteling. Bij de trompet aan het begin van ‘Before The Light’ waan je jezelf bij Joris En De Draak.

Dick’s Last Days is volgens het persbericht “de soundtrack van een niet bestaand verhaal, van een film die nooit gemaakt zal worden. Wellicht zou Hal2A zich beter kunnen storten op een soundtrack van een film die wel gemaakt gaat worden, want met bijbehorende beelden zou dit best mooi kunnen zijn. Op zichzelf weet de muziek echter geen moment te boeien.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Hal2A Label:Eigen Beheer
Cover Quantic - Magnetica

Quantic - MagneticaWill Holland is niet gebonden aan zijn roots. De Engelsman woont immers al...