RECENSIE: Nid & Sancy - The Cut Up Jeans Technique

Nid Sancy
recensie cijfer 2014-07-15 Nid & Sancy is een Belgisch dj-duo dat gevormd wordt door Bart Demey en Tania Gallagher. Zo zijn ze al twaalf jaar samen en vinden ze hun optredens vooral het thuisland. Op hun eigen platenlabel ‘Digital Piss Factory’ brengen ze het album The Cut Up Jeans Technique uit. Een reden voor ons om de plaat onder de loep te nemen.

De cd bevat, zo lezen we op de achterkant, dertien nummers. Nadat we het schijfje in de cd-lade hebben gestopt, zien we dat deze tracks bij elkaar slechts 27 minuten duren. Ondertussen bekijken we het artwork en zien we een getekend eng poppetje, genaamd Randy, uit de gulp van een spijkerbroek kruipen. De eerste track vertelt ons het volgende: “Today I’m going to show you how to destroy en distress your jeans.” De funky gitaren die in de overgebleven seconden klinken, maken al snel plaats voor beats, heel veel beats. Enkele tracks zijn slechts een paar seconden lang, de rest duurt zo’n twee tot drie minuten. Het Belgische duo neemt ons mee in een enorm trip vol met house, loops, samples, 8-bit-achtige speelautomaatgeluiden en snippets. Hier en daar draven de dj’s zo ver door dat je tureluurs wordt van de overslaande muziek en voor de zekerheid even checkt of je speler nog wel goed werkt.

Interessant is dat onze zuiderburen met deze plaat willen verbazen en de wereld een spiegel voorhouden. De titel van het album, The Cut Up Jeans Technique, is niet zomaar gekozen. Want hoe raar is het eigenlijk dat je vroeger aan je moeder vroeg of ze het gat in je spijkerbroek kon dichtnaaien met een ‘patch’, terwijl je nu tientallen euro’s neerlegt voor een gescheurde broek of op YouTube instructies zoekt naar hoe je zelf je jeans kan scheuren. Een ander voorbeeld is het gesamplede citaat van Kim Gordon van Sonic Youth: “You can’t download a meal.” Hoewel dit nu nog hilarisch lijkt, kan dit binnenkort misschien wel de normaalste zaak van de wereld zijn.

De plaat van Nid & Sancy is snel voorbij en dat is wat ons betreft goed. Wel geloven we dat de muziek werkt als de tracks live worden gebracht, wat worden opgebouwd en afgebouwd en vooral in tijd wat worden uitgebreid.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Nid & Sancy Label:Konkurrent
Cover Strand Of Oaks - HEAL

Strand Of Oaks - HEAL Strand Of Oaks is het muzikale project van de Amerikaanse singer-songwriter...