RECENSIE: Little Trouble Kids - Haunted Hearts

Little Trouble
recensie cijfer 2014-08-11 Het begint zo langzamerhand een eentonig verhaal te worden, maar ook Little Trouble Kids komt uit Belgie en wel uit de culturele hotspot Gent. De band levert het derde album in vier jaar af na het door Tim Vanhamel (zanger Millionaire) geproduceerde debuut en opvolger Adventureland. Het leverde tours op met Triggerfinger en Deus in 2012.

Met de release van Haunted Hearts heeft de band een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo heeft men alles in eigen hand gehouden qua productie en brengt het de plaat uit in eigen beheer. De opnames namen bovendien slechts drie dagen in beslag! LTK heeft echter tevens een percussionist aangetrokken die gelijk een flink stempel op het geluid drukt. Het geeft Haunted Hearts een geluid die sterk aan These New Puritans doet denken, een band die het gebruik van (Japanse) drums en percussie als handelsmerk heeft. Luister maar eens naar tracks als 'Medals & Scars' en het titelnummer die erg ritmisch georienteerd zijn. Ondanks het feit dat het hier slechts een trio betreft doet het totaalgeluid vol(ler) aan.

Een andere grote invloed is PJ Harvey. Enerzijds door de voordracht van de zangeres, maar ook door de broeierige, spannende begeleiding die meer dan eens het album To Bring You My Love van Polly Jean Harvey in herinnering brengt. Dit is goed hoorbaar op tracks als 'For As Long', 'Tightrope' en 'Kansas' die je een vergelijkbaar onbehaaglijk gevoel geven.

Met Haunted Hearts heeft Little Trouble Kids een sterk visitekaartje in handen. De visie van de band om alles zelf te doen wordt in de begeleidende bio op duidelijke manier verwoordt: "Waarom spelen we muziek? Niet omdat we iets willen verkopen, maar omdat we iets willen vertellen: ons wereldje, onze passie, ons werk van zweet, bloed en tranen-daar willen we de mensen mee raken. En wie kan dat beter naar voren brengen dan wijzelf?"
Recensent:Mark Michels Artiest:Little Trouble Kids Label:Eigen Beheer
Cover Michael Jackson - XSCAPE

Michael Jackson - XSCAPESinds begin mei is Michael Jackson weer even helemaal terug. Zijn single...