RECENSIE: La Blusa - Gold

Blusa
recensie cijfer 2014-05-19 La Blusa is al enige decennia lang één van de Nederlandse uithangborden van de zydeco en cajun-muziek, muzikale stromingen die hun oorsprong vinden in de de moerassen van de Amerikaanse staat Louisiana. Door de zuidelijke ligging van die staat zochten veel Canadezen er hun toevlucht toen de Franse kolonialisten het Canadese grensgebied verloren aan de Britten. Die culturele vermenging zorgde in het begin van de twintigste eeuw voor het ontstaan van de cajun-muziek.

De zydeco ontstond in hetzelfde gebied en is een aan de cajun verwante muzieksoort die daarnaast ook stevige raakvlakken kent met Afrikaanse muzieksoorten, rhythm-and-blues en traditionele bluesmuziek. Enfin, voorlopig even genoeg muziekgeschiedenis, terug naar ons eigen Nederland, naar Delft om precies te zijn, waar de band La Blusa zo’n 25 jaar geleden het daglicht zag.

De gloednieuwe langspeler Gold verschijnt dan ook naar aanleiding van dat zilveren jubileum. Het zevende album van de band bevat twaalf nummers waarvan er vijf daadwerkelijk origineel zijn, de resterende tracks zijn bewerkte uitvoeringen van nummers van artiesten als Pete Seeger (‘If I Had A Hammer’), Steve Miller (‘The Joker’), Sam Cooke (‘A Change Is Gonna Come’) en Michael Jackson (‘The Way You Make Me Feel’).

Daarmee maakt de band het zichzelf niet bepaald gemakkelijk. Vooral de uitvoeringen van klassiekers als ‘The Joker’, ‘A Change Is Gonna Come’ en ‘The Way You Make Me Feel’ zijn gedurfd te noemen. Letterlijk kopieergedrag kan de band echter niet verweten worden. De songs worden stuk voor stuk op authentieke wijze gebracht en doen soms zelfs niet eens denken aan de originele uitvoeringen. Het door de accordeon gedragen en danig in tempo opgeschroefde ‘The Way You Make Me Feel’ is daar misschien wel het meest treffende voorbeeld van.

Vrijwel alle nummers worden overigens gedragen door dat karakteristieke accordeongeluid. In ‘Cajun Cooking’ worden daar subtiele saxofoonklanken aan toegevoegd terwijl de gitaar juist weer voor het ritme zorgt in ‘Let’s Come Together’, waarin tevens een heerlijke bluesharp te horen is. ‘The Joker’ klinkt ietwat te gehaast waardoor het iets van zijn oorspronkelijke charme verliest en ‘A Change Is Gonna Come’ is een soulvolle, op het origineel gelijkende, versie. Het Franstalige ‘Les Haricots Sont Pas Salés’ klinkt dan weer wat Afrikaanser, waarbij vooral de samenzang aanstekelijk is.

Goldis een onderhoudend jubileumalbum waar naast vakmanschap ook een grote liefde voor muziek van afdruipt. Of je nou een doorgewinterde cajun-kenner bent of een beginnende muzikale ontdekkingsreiziger, Gold is het waard om beluisterd te worden.
Recensent:Mick Claessens Artiest:La Blusa Label:Marista
Cover Rotjoch - Sexy/Say No More

Rotjoch - Sexy/Say No MoreDe band met de curieuze naam Rotjoch werd in 1978 opgericht door...