RECENSIE: De Lux - Voyage

de Lux
recensie cijfer 2014-05-13 Guilty pleasures zijn hot en De Lux is zo'n bandje dat direct in die categorie valt. De post-disco die het Amerikaanse duo maakt is aanstekelijk, maar toch een tikje cheezy. Wil je dit wel aan je vrienden laten horen? Luister het stiekem.

Want de uiterst dansbare, ietwat repetitieve nummers van de mannen zijn van prima kwaliteit. Met vrije snelle riffjes, typische discobeats en vooral heel veel kleine priegel geluidjes op de achtergrond van de nummers weten zij hun tracks van gerust vijf tot zes minute lang aantrekkelijk te houden. Bovendien kunnen de mannen ook nog best prima zingen – wat kleine uitglijders daar gelaten. Die zijn niet echt hinderlijk. Sterker nog, ze passen wel in de ultra-opgewekte muziek die de mannen maken.

Verder wordt er keurig gelaveerd tussen meer urgente en juist laidback liedjes. Opener 'Better At Making Time' heeft een duidelijk actievere sound dan bijvoorbeeld 'On The Day'. Dat maakt het luister gehalte van Voyageeen stuk hoger. Je zou anders immers alleen maar disco-achtige liedjes krijgen die zich voornamelijk van het zelfde geluid bedienen. Dat is keurig ondervangen door het duo.

Toch is dit geen echte luisterplaat. Tijdens andere bezigheden dient Voyage als een keurig achtergrondmuziekje, maar als je er echt voor gaat zitten, moet je je genoegen halen uit de kleinere elementen die de mannen gebruiken om de nummers naar een hoger niveautetillen. Dat kan, maar het geeft ook aan dat de grote lijn van het album niet bedoeld is om uitgebreid voor te gaan zitten.

Neemt niet weg datVoyageeen prima album is met een toegankelijke sound die wat nieuws toevoegt in het ruime Indie-schap.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:De Lux Label:Innovative Leisure
Cover Johnossi - Transitions