RECENSIE: Miss Montreal - Irrational

MM
recensie cijfer 2014-06-17 Wat een verschrikkelijke oorwurm is dat intro van Utopia. Dat SBS6 programma uit de koker van John ‘Big Brother’ de Mol. De een walgt er van, de ander gaat vrijwillig een concertje op het terrein van de Utopianen bijwonen. En laat nou precies de muzikant van ‘Say Heaven Say Hell’ het eerst op het geïmproviseerde podium staan. Miss Montreal scoorde een grote hit met de single en doordat het programma een vol jaar op de buis te zien is, blijft ze nog wel even in de picture.

‘Say Heaven Say Hell’, die inmiddels de gouden status heeft, staat natuurlijk niet op zichzelf, want het stotterende kaasmeisje van weleer heeft al weer een tijdje haar vierde studioalbum in de winkels liggen. Onder de titel Irrational brengt Sanne Hans een album uit dat in het verlengde ligt van voorganger I Am Hunter. Al is er duidelijk gekozen voor de commerciële kant. Nu klinkt dat al meteen als een minpunt, maar het is eerder het tegenovergestelde. Irrational is in tegenstelling tot zijn voorganger een heel constant album dat bijna uitsluitend potentiële hits bevat. De radiovriendelijke songs liggen goed in het gehoor en zijn moeiteloos mee te zingen.

Net als bij zijn voorganger werkte Miss Montreal voor Irrational samen met songwriter Nate Campany (Backstreet Boys, Isle DeLange). Hij staat Miss Montreal ditmaal tevens bij op akoestische gitaar tijdens de opgewekte opener ‘Top Of The World’ en de titeltrack. Daarnaast zingt hij mee op de liefdevolle ballad ‘Good To Go’. De stem van Campany klinkt zeer aangenaam naast die van Miss Montreal.

Door de positieve toon van de eerdergenoemde tracks breekt Miss Montreal overigens met de toon van de eerdere albums. Waar veel songs in het verleden vanuit een gekwetste ziel kwamen, lijkt er door de liefde voor Handsome Poets drummer Daniel Smit minder plaats voor zwaarmoedigheid. Dat blijkt ook uit een hoopvolle meezinger als ‘Heavy Heart’ en het vrolijke ‘Together’, waar je zelf bijna vlinders van in je buik krijgt. Toch klinkt Miss Montreal op ‘Army In My head’ als vanouds gekweld en ook op ‘Done With You’ klinkt ze strijdvaardig. Die laatste zou in combinatie met The Offspring`s ‘These Kids Aren`t Right’ een mooie mashup kunnen vormen, maar dat terzijde.

Irrational eindigt met een akoestische versie van Mike Oldfield`s ‘Moonlight Shadow’. Maar waar de stemmen van Miss Montreal en haar moeder prima matchen, laat de tekstbehandeling en het Engels hier en daar te wensen over. Een klein smetje op een album dat verder goed in elkaar zit. Je kunt je alleen afvragen of Irrational voor de liefhebber van Miss Montreal`s rauwe stem en donkere teksten niet iets te ‘poppy’ is.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Miss Montreal Label:8ball Music
Cover The Gathering - Always

The Gathering - Always Always van The Gathering is zonder meer een van de albums die een enorme...