RECENSIE: Stream of Passion - A War of Our Own

SOP
recensie cijfer 2014-05-02 Stream Of Passion is alweer aan haar vierde album toe. De nieuwe plaat van de Nederlandse band met Mexicaanse zangeres heet A War Of Our Own en is niet zonder slag of stoot ter wereld gekomen. Nadat de band het niet eens werd met haar platenmaatschappij besloot de band alles in eigen beheer te doen. Door een geslaagde crowdfunding campagne kon de band toch weer een album opnemen. Dankzij de loyale fans!

Ook op A War Of Our Own klinkt Stream Of Passion niet anders dan op de vorige twee albums. Alleen het debuut, toen nog met Arjen Lucassen, klonk nog iets broeieriger en mysterieuzer. Hoewel de band in sommige stukken wel wat doet denken aan andere female fronted metalbands heeft Stream Of Passion wel degelijk een eigen geluid.

Op A War Of Our Own is dan ook weer alles aanwezig wat Stream of Passion zo boeiend maakt. De prettige stem van Marcela Bovio, de knallende riffs, de warme toetsendekens, een pompende bas en dertien prachtige songs maken de plaat uitermate genietbaar. De productie is in handen van Joost van den Broek, die er ook nu weer voor gezorgd heeft dat het geluid perfect is.

In haar teksten laat Marcela Bovio niet alleen haar persoonlijke kant zien maar toont ook een flinke sociale betrokkenheid. Zo zingt Bovio in het titelnummer en ‘Monster’ over de drugsoorlog die al een tijdje in Mexico woedt en gaat ‘Secrets’ over de strijd van een driejarig meisje tegen kanker.

Daarbij zijn die mooie teksten ook nog eens verpakt in songs die afwisselend krachtig en ingetogen zijn. De plaat is het volle uur van constante kwaliteit en laat nergens een zwak moment horen. Zo bevat het epische titelnummer fraaie overgangen tussen rustig gezongen stukken en prachtige riffs en ook de subtiele pianoloopjes vallen op. In songs als ‘The Curse’ en het wat snellere ‘Burning Star’ klinkt het wat steviger, hoewel ook hier het energieniveau regelmatig wordt teruggeschroefd.

Tussen de wat steverige songs vinden we in de vorm van de ballad ‘For You ’ een prettig rustpuntje. Daarnaast bezorgt het eerder gememoreerde, rustig beginnende, ‘Secrets’ ons een grote dosis kippenvel wat natuurlijk mede komt door het verhaal achter de song. Het is een van de hoogtepunten van de plaat. Ondanks het feit dat je eigenlijk van te voren al weet hoe A War Of Our Own gaat klinken lukt het Stream Of Passion toch weer om een plaat af te leveren die van het begin tot het einde boeit.
Recensent:Jan Didden Artiest:Stream of Passion Label:Pias
Cover Chet Faker - Built On Glass

Chet Faker - Built On GlassIn sommige gevallen is het prettig dat je je verplicht tot het recenseren van...