RECENSIE: Mick Pointer Band - Marillion`s 'Script' Revisited

Mick Pointer
recensie cijfer 2014-04-17 Iedereen die wat op heeft met progrock kent ongetwijfeld Mick Pointer, de mede-oprichter van Marillion en de huidige drummer van Arena. Onder de naam Mick Pointer Band heeft de Brit met een aantal bekende muzikanten een tour gedaan waarbij Script For A Jesters Tear, het debuutalbum van Marilion, en het enige album van de band waarop Pointer te horen is, in zijn geheel werd uitgevoerd.

Het concert dat Pointer en zijn vrienden gaven in maart 2013 in de Boerderij in Zoetermeer is helemaal opgenomen en is nu als dubbelalbum verkrijgbaar. Voor mensen die dit al bij voorbaat afdoen als een tweederangs Marillion of als volksverlakkerij is het aan te raden toch nog even door te lezen.

Mick Pointer heeft op Marillion’s “Script” Revisited namelijk niets aan het toeval overgelaten. De muzikanten die hij om zich heen heeft verzameld zijn van uitzonderlijke klasse. Zo horen we behalve Mick zelf, gitarist Nick Barrett (Pendragon), Bassist Ian Salmon (Arena en Shadowland) en toetsenist Mike Varty (Credo, Landmarq en Shadowland).

De absolute hoofdrol wordt echter opgeëist door Brian Cummins, die we kennen van de Genesis coverband, en vaste gast in de Boerderij, The Carpet Crawlers. Cummins klinkt op Marillion’s “Script” Revisited nog meer als Fish dan Fish zelf. Een hele prestatie en je moet wel heel goed luisteren om niet in de veronderstelling te raken dat Fish stiekem toch achter de microfoon staat. Alleen in het rustige ‘Chelsea Monday’ probeert hij soms iets teveel zijn best te doen, maar voor het overige niets dan lof voor Cummins.

Daarnaast is ook muzikaal niets aan het toeval overgelaten. Zelfs de vogelgeluidjes in ‘Garden Party’ zijn aanwezig en verder kwijten de muzikanten zich prima van hun taak. Werkelijk alles klinkt als Marillion en initiator Pointer mept alles vakkundig en vooral functioneel dicht. Zo komen machtige songs als ‘Script For A Jester Tear’, ‘Forgotten Sons’, ‘The Web’ en publiekslievelingen ‘Garden Party’ en ‘He Knows, You Know’ mooi tot leven. Het publiek in de goed gevulde Boerderij gaat uit zijn dak en zingt alles woordelijk mee.

Na het hoofdgerecht is het echter nog niet uit met de pret en staan op de tweede schijf nog vijf nummers van Marillion uit de tijd van Pointer op het menu, waaronder natuurlijk de eerste single ‘Market Square Heroes en zijn b-kant ‘Three Boats Down From The Candy’. Ook zit daar het bijna twintig minuten klokkende ‘Grendel’ bij dat oorspronkelijk op de twelve inch versie van ‘Market Square Heroes’ stond.

Het concert wordt afgesloten met de b-kant van ‘Garden Party’, getiteld ‘Margaret’ Waarna het publiek tevreden huiswaarts kan keren. Het is fijn dat dit alles zo smaakvol is vastgelegd en door de mooie uitvoeringen mag dit aandenken aan wat ooit was in geen enkele Marillion-verzameling ontbreken.
Recensent:Jan Didden Artiest:Mick Pointer Band Label:Verglas Records
Cover Beck - Morning Phase

Beck - Morning PhaseLang werd er naar uitgekeken, het laatste album dateert immers alweer uit...