RECENSIE: Howler - World Of Joy

Howler
recensie cijfer 2014-05-16 Als een band ruim een jaar langer doet over het maken van een album kan dat twee dingen betekenen. Optie één: ze nemen de tijd om hun album te perfectioneren en maken echt een grootse plaat. Optie twee: de band komt er niet uit en heeft meer tijd nodig om überhaupt met acceptable material te komen.

Dat laatste lijkt Howler te zijn overkomen. Hun tweede album (altijd moeilijk) genaamd World of Joy blinkt uit in inconsistentie en wisselende kwaliteit. Het meest homogene is het ietwat lo-fi geluid, dat de kwaliteit van de nummers an sich niet ten goede komt. Wat krakerig ratelt een klein half uurtje voorbij en dan zou de luisteraar zich maar tevreden moeten voelen. Maar laten we wel wezen; die verwachting is veel te hoog. Wat ontbreekt aan kwantiteit moet dan door kwaliteit gecompenseerd worden en dat gebeurt slechts her en der.

Er staan namelijk wel degelijk een paar hele fijne liedjes op World of Joy. Het melancholische 'Here's The Itch That Creeps Through My Skull' is het hoogtepunt mede dankzij een geweldige zanglijn en een 70's vibe waar Howler zich meer zou moeten bedienen. Maar ook opener 'Al's Corral', 'Don't Wanna', 'In The Red' zijn leuke songs, die duidelijk de vrolijke surfvibe etaleren waar de mannen uit Minneapolis zich mee willen onderscheiden. Dat lukt goeddeels. De productie laat te wensen over, maar de tracks zijn – ondanks dat ze wat standard zijn – goed geschreven.

Eindtrack 'Aphorismic Wasteland Blues' is ook een goede song, maar is bewust mono opgenomen. Het past bij het ietwat belegen karakter van de track. Een tikje bluesy inderdaad, maar toch ook met die surfsound die je graag wilt horen.

Daarmee blijven er nog vijf tracks over die niet uit de verf komen, voornamelijk vanwege het te simple karakter en het te hoge rag gehalte. De mannen imiteren bij tijd en wijlen zelfs The Ramones en dat klinkt volledig uit de toon met de tracks die wel werken op het album. Gehaast, gruizig, slecht gespeeld en ritmisch niet goed ondersteund passeren een aantal nummers die de moeite niet waard zijn.

Jammer genoeg wisselen goede en slechte tracks elkaar af, waardoor de luisteraar nooit lekker in World of Joykomt. Daarmee is dit album bepaald geen hoogstandje.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Howler Label:Rough Trade Records
Cover Wooden Wand - Farmer's Corner