RECENSIE: Various - Songs For Slim

Slim
recensie cijfer 2014-03-21 Nadat de Replacements ophielden te bestaan in 1991, maakte gitarist Slim Dunlap een aantal soloplaten. Vijf jaar ervoor was hij bij de band gekomen ter vervanging van Bob Stinson. Zanger Paul Westerberg vond een nieuwe “Bob” maar verwarrend en doopte Dunlap om tot Slim. In 2012 kreeg Dunlap een beroerte, raakte daardoor gedeeltelijk verlamd en is nu gekluisterd aan het bed. Om voor zijn zorg te kunnen betalen werd zijn oude band herenigd en een project opgezet om geld in te zamelen. Allerlei artiesten namen eigen versies op van solonummers van Dunlap en die werden één voor één op 7 inch “split singles” uitgebracht. Samen met wat nummers die speciaal voor hem werden geschreven, zijn deze gebundeld op een dubbel CD Songs For Slim met achttien tracks op de eerste schijf, en nog eens tien niet eerder verschenen bonus tracks op de tweede.

Het kostte weinig moeite om genoeg artiesten bij elkaar te krijgen, want Slim Dunlap heeft een grote reputatie binnen het Amerikaanse alternatieve rock circuit en wordt beschouwd als een fijn mens. Artiesten als Lucinda Williams, Jakob Dylan, Frank Black en Jeff Tweedy leverden allemaal een bijdrage. De Replacements zelf trappen af met hun versie van ‘Busted Lip’, een swingend rock ‘n’ roll nummer. Oud-drummer Chris Mars levert ook een flinke bijdrage aan het album, met maar liefst twee nummers, ‘Radio Hook Word Hit’ en ‘When I Fall Down’, waarop hij alle instrumenten zelf inspeelde. Na het uiteenvallen van de Replacements richtte hij zich voornamelijk op zijn schilderscarrière en het ontwerp van de hoes komt dan ook van zijn hand.

Opvallend is dat de deelnemende muzikanten hun versies met overgave hebben ingespeeld. Zo schreeuwt Frank Black zich schor op het hysterische ‘The King And Queen’, een zompig rock nummer met zware gitaren. Joe Henry brengt een werkelijk bloedmooie kippenvel-versie van ‘Take On The Chin’. En ook ‘The Ballad Of The Opening Band’ door Jeff Tweedy is van grote klasse en brengt The Band in herinnering. Ondanks dat de meeste liedjes een Americana uitvoering krijgen, laten de composities van Dunlap zich overduidelijk makkelijk vormen naar ieders eigen stijl, zonder aan kracht te verliezen. Het is daarom des te triester te bedenken wat de aanleiding van deze compilatie is.

Door de inzet van alle artiesten en de kwaliteit van de nummers ontstijgt Songs For Slim het gemiddelde niveau van een doorsnee compilatie. Niet alleen het feit dat het om een benefiet project gaat, maar ook door de samenstelling van de groep artiesten is het een bijzonder album geworden. Hopelijk krijgt Slim Dunlap daardoor de zorg die hij verdient.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Various Label:New West Records
Cover Joe Driscoll & Sekou Kouyate - Faya

Joe Driscoll & Sekou Kouyate - FayaOp Faya brengen Joe Driscoll en Sekou Kouyate het beste van twee...