RECENSIE: Bombay Bicycle Club - So Long, See You Tomorrow

Bombay
recensie cijfer 2014-03-10 In 2005 beginnen de vijftienjarige jochies Jack Steadman, Jamie MacColl en Suren de Saram samen een band. Aanvankelijk noemen ze zichzelf The Canals, maar na veel naamwisselingen wordt het uiteindelijk Bombay Bicycle Club. In 2006 voegt Ed Nash zich bij de band en is de bezetting compleet. In 2009 brengt de band haar debuutalbum I Had The Blues, But I Shook The Loose uit bij Island Records. In 2010 verschijnt de opvolger Flaws en een jaar later volgt het derde album, A Different Kind Of Fix.

Drie albums in drie jaar tijd dus, maar voor de vierde plaat nam Bombay Bicycle Club een stuk meer tijd. Frontman en liedjesschrijver Jack Steadman heeft sinds de release van A Different Kind Of Fix veel gereisd om inspiratie op te doen voor nieuwe songs. Daarnaast nam de band ook flink de tijd om het album te perfectioneren. Het schrijven en opnemen vond plaats tussen mei 2012 en oktober 2013.

So Long, See You Tomorrow klinkt duidelijk anders dan het oude werk van Bombay Bicycle Club. Op A Different Kind Of Fix werd al geëxperimenteerd met elektronica en loops en die trend zet zich op het nieuwe album voort. De meeste nummers zijn opgebouwd rond een loop en het album is zelf ook een soort loop. Het eind van de laatste track, tevens de titeltrack, sluit namelijk aan op albumopener ‘Overdone’.

De eerste single van So Long, See You Tomorrow is het hoekige, dansbare en uiterst catchy ‘Carry Me’. Deze track is echter niet echt representatief voor het album. Ondanks het vele gebruik van elektronica is het album namelijk overwegend vrij rustig en melancholisch. Voorbeelden hiervan zijn de songs ‘Home By Now’, dat mede door de zang sterk aan Noah And The Whale doet denken, ‘Whenever, Wherever’ en ‘Eyes Off You’. Deze twee laatstgenoemde songs hebben overigens wel een steviger middenstuk. Ook ‘Come To’ en ‘So Long, See You Tomorrow’ zijn rustig, maar deze nummers hebben allebei een steviger gedeelte aan het eind.

Naast deze rustigere songs bevat So Long, See You Tomorrow ook een aantal meer uptempo songs. In het zonnige ‘Feel’ is een Bollywood-sample verwerkt en dat geldt ook voor Overdone, al is deze track iets minder uitbundig dan ‘Feel’. ‘Luna’ is een indierocksong met een duidelijke elektronische onderlaag.

So Long, See You Tomorrow is een tamelijk ambitieuze plaat en deze ambitie gaat soms een beetje ten koste van de spontaniteit. Jack Steadman, die het album zelf produceerde, had hier en daar wel iets meer lucht in de sound mogen toelaten. Daartegenover staan echter een paar goede songs, met als hoogtepunt het afwijkende ‘Carry Me’.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Bombay Bicycle Club Label:Island
Cover Lydia Loveless - Somewhere Else

Lydia Loveless - Somewhere ElseDe muzikale carrière van Lydia Loveless begon op veertienjarige leeftijd,...