RECENSIE: Hospitality - Trouble

Hospitality
recensie cijfer 2014-04-09 De Cake Shop is, ondanks dat de naam het doet vermoeden, geen vlaaienwinkel maar een muziekcafé in New York. Het trio dat schuilgaat onder de naam Hospitality was daar aan het soundchecken, toen de muzikant waarvoor ze openden ze hoorde spelen. Hij bood hen aan meerdere shows te mogen spelen in ruil voor muzikale ondersteuning bij zijn eigen toekomstige shows. De bal kwam aan het rollen en in 2008 kwam de eerste EP uit. Inmiddels is de band een stuk verder en is het tijd voor het tweede album: Trouble.

De eerste helft van het album bevat popsongs, simpele ritmes, een vrolijk maar herkenbare, vrouwelijke zangstem, en wat simpele gitaaraanslagen. De melodieën zijn minimaal maar rustgevend. Opener ‘Nightingale’ is net niet vals en klinkt daardoor wat zeurderig. Leuk om te proberen, maar helemaal lekker klinken doet het niet. Gelukkig zorgt het baslijntje in ‘Going Out’ voor wat afleiding van dit redelijk snel saai wordende geluid.

De tweede helft heeft dan wat recht te zetten. ‘Sullivan’ opent mooi met enkele galmende gitaarakkoorden. Het blijft in de loop van het liedje een langzaam maar mooi opbouwend geheel, waaraan steeds een klein verrassinkje wordt toegevoegd in de vorm van een extra galm, toetsaanslag of andere klank. In ‘Last Words’ verbouwt de band de zanglijnen met computereffecten, zodat het geheel een meer futuristisch sausje krijgt en daardoor wat welkome afwisseling biedt.

De blazerssectie mag nog even aantreden in ‘Sunship’, een mooie ballade aan het eind van de plaat. Het mooiste blijft over in ‘Call Me After’, waarin zangeres Amber Papini alleen met akoestische gitaar te horen is. Het bijzondere is dat ze daarin prachtig zingt. Dit vormt een vreemd contrast met de rest van de plaat, waarin het trio mooie minimalistische klanken laat horen. Maar eigenlijk is Trouble voornamelijk een collectie onsamenhangende liedjes zonder al te veel bijzonderheden.
Recensent:David van der Lof Artiest:Hospitality Label:Fire Records
Cover Blank Realm - Grassed Inn

Blank Realm - Grassed InnOf er een Nederlands equivalent voor is weet ik eigenlijk niet, maar de...