RECENSIE: Mogwai - Rave Tapes

Mogwai
recensie cijfer 2014-02-27 Sinds de release van Hardcore Will Never Die, But You Will, begin 2011, bracht Mogwai een remixplaat en een soundtrackalbum uit en nu komt de Schotse postrockband alweer met een nieuwe studioplaat. Op Rave Tapes, het achtste reguliere album van de band, trekt Mogwai de lijn van de laatste paar platen door. De muren van geluid en de allesverzengende noise uit de begindagen zijn grotendeels vervangen door sfeer en experiment, maar zo nu en dan gieren de vijf Schotten nog even heerlijk uit de bocht. Zo refereren onder meer ‘Hexon Bogon’ en ‘Deesh’ duidelijk aan de oudere Mogwai-platen.

Rave Tapes begint kalm, met het sfeervolle ‘Heard About You Last Night’. Ook ‘Simon Ferocious’ is rustig, maar deze track is wel wat gruiziger dan de opener. In het melancholische ‘ Remurdered’ experimenteert Mogwai
met elektronica en het eind van deze song is onverwacht stevig met een lekker brommende bas. Ook de mooie, langzame afsluiter ‘The Lord Is Out Of Control’ bevat veel elektronica. Opvallend is hier de Vocoder-zang. ‘No Medicine For Regret’ begint eveneens elektronisch, maar deze track gaat verderop meer richting de sound die we van Mogwai gewend zijn.

De meer rockende kant van Mogwai horen we in het wat hoekige ‘Master Card’, dat duidelijk in het verlengde ligt van nummers als ‘Batcat’ en ‘Mexican Grand Prix’.

De twee beste nummers op Rave Tapes zijn ‘Repelish’ en ‘Blues Hour’. In ‘Repelish’ horen we een opname van een (waarschijnlijk) Amerikaanse Evangelist, die vertelt over de Satanische boodschappen die verborgen zitten in de rockklassieker ‘Stairway To Heaven’. Mogwai heeft deze preek voorzien van lekker dreigende muziek en deze combinatie werkt uitstekend.

‘Blues Hour’ begint als een rustig pianonummer dat voorzien is van zang, een uitzondering in het grotendeels instrumentale oeuvre van Mogwai. Langzaam maar zeker zwelt het geluid echter aan, tot we uitkomen bij de een zinderend stuk slepende postrock, waarin de vijf Schotten een muur van geluid optrekken. Tegen het eind keert de kalmte echter weer terug en komen we weer uit bij de lieflijke pianomuziek van het begin.

Mogwai gaat alweer bijna twintig jaar mee, maar de band toont nog geen enkel teken van verval en levert met Rave Tapes opnieuw een zeer sterke plaat af.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Mogwai Label:Rock Action Records / PIAS
Cover Hospitality - Trouble