RECENSIE: NOFX - Stoke Extinguisher

NOFX
recensie cijfer 2014-02-14 Als er een punkband is die geen introductie meer behoeft, dan is dat wel NOFX. Punk In Drublic wordt door punkers wereldwijd gezien als een klassieker en ook op Groezrock zijn ze graag geziene gasten. Daarnaast is zanger/bassist Fat Mike niet te bescheiden om op de meest onverwachte albums een paar lijntjes mee te spelen. Zo hielp hij onlangs nog Against Me! bij de opnames van hun nieuwe album. Om nog maar te zwijgen over zijn platenlabel Fat Wreck Chords. Desondanks leeft het gevoel wel dat deze mannen over hun hoogtijdagen heen zijn. De jeugdige spontaniteit is er een beetje van af en ook hun live-shows voelen bij vlagen aan alsof ze dit nog enkel doen omdat ze niet weten wat ze anders moeten. Daarnaast werd hun laatste self titled album uit 2012 maar matig ontvangen. Hun nieuwe EP Stoke Extinguisher maakt het er niet veel beter op. Het wordt uitgebracht als EP, maar eigenlijk is het niet meer dan een nieuwe single met vijf re-releases van reeds opgenomen materiaal.

De titeltrack, waarmee deze EP opent, is het enige nieuwe dat te horen is. NOFX heeft er altijd al om bekend gestaan om humoristische nummers af te wisselen met serieuze tracks. De opener valt onder de tweede categorie met zijn galopperende riffs en Fat Mike die op de toppen van zijn stem zingt. Een fijn liedje zoals een ieder wel van deze band gewend is. Wat volgt is een cover van No Use For A Name, zoals die reeds te horen was op het tribute-album voor de overleden Tony Sly. Het gaat hier om ‘The Shortest Pier’ en het zet weer even die serieuze, emotionele toon voort. Vervolgens is het een vreemde keuze om de demoversie van ‘I Believe In Goddess’ erbij te betrekken, die eerder al te horen was op het self titled album. Men dient even van gemoedstoestand te schakelen, want deze track is een stuk joliger van aard. Net als de vierde in lijn ‘My Stepdad’s A Cop And My Stepmom’s A Domme’ met teksten als: “They both have a nightstick, they both are sadistic, they both have a tough beat, I think it's kind of neat.”

Afsluiters zijn ‘Wore Out The Soles Of My Party Boots’ en ‘New Year’s Revolution’ die dan weer wat serieuzer zijn aangelegd. Ze zijn net zo nieuw als de single waarmee ze afgelopen kerst verschenen. Vooral de eerste is maar een matig excuus voor punkrock, dus echt een toevoeging voor deze EP is het niet. Sterker nog, deze hele EP is geen waardevolle toevoeging voor de echte diehard NOFX-fans, die natuurlijk al alles hebben. Ze komen gemiddeld niet boven de drie minuten uit, waardoor je dus voor ruim tien minuten aan muziek hebt. De nieuwe track zit goed in elkaar en is zeker vermakelijk, maar is eveneens vervangbaar voor ieder ander nummer. Kortom, als single is Stoke Extinguisher prima te behappen, maar om het een volwaardige EP te noemen is dan weer net iets te veel.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:NOFX Label:Fat Wreck Chords
Cover Black Flag - What The...

Black Flag - What The...Als er één band is die zich de grootvader van de draaideurformaties mag...