RECENSIE: theNAME - Unchained

theNAME
recensie cijfer 2014-02-07 We hebben lang niets meer gehoord van TheName. Vier jaar geleden werden we getrakteerd op de EP Enchained, maar daarna heerste er grote stilte. Gelukkig heeft de Haarlemse metalband niet stilgezeten en komt ze nu terug met een volledig album. Daarnaast heeft het vijftal eindelijk onderdak gevonden bij een platenlabel (V2 Records), al is de nieuwe plaat Unchained nog wel in eigen beheer opgenomen.

Unchained is de vijfde plaat (de EP meegerekend) van het vijftal en wijkt niet heel veel af van vorig werk. Fans van de band weten wat ze kunnen verwachten van zangeres Hadassa en haar mannen. Ondanks dat de verrassing er allang vanaf is, klinkt de muziek van TheName erg lekker. De heldere rockstem van Hadassa, de catchy melodieën en de lekkere riffs zorgen ervoor dat de muziek al snel blijft hangen. Het geluid van de band gaat wat richting het eerste werk van Autumn. De soms licht Oosters aandoende bijgeluiden en akoestische stukjes maken dat de muziek hier en daar wat mysterieus overkomt. Het goede geluid zorgt er voor dat we alles goed kunnen volgen. Hier heeft producer Jochem Jacobs, die we nog van Textures kennen, prima werk afgeleverd.

Van de EP Enchained krijgen we het nummer ‘One’ nog eens voorgeschoteld, en omdat de song zo mooi en lekker afwisselend is, is dat zeker geen straf. Net zo fraai en afwisselend is ‘Restricted’, waarin rustige momenten en fijne riffs elkaar afwisselen. Gitarist Silas is ook hier met zijn achtergrondzang en lichte grunt een smaakversterker.

Andere hoogtepunten op dit lekkere schijfje zijn de prima single ‘Imperfect’ en het snelle ‘Fight’ dat de ruigste kant van de band laat horen. De plaat sluit af met een gedeeltelijk akoestische, naamloze bonustrack, waarin de band wel wat aan Lacuna Coil doet denken, maar daarvoor krijgen we nog het sterke ‘Into My Dream’ dat wat gothic elementen bevat.

We hebben er even op moeten wachten, maar TheName komt ijzersterk terug en vermaakt ons een uur lang prima. Het album verveelt geen moment en een zwakke song komen we nergens tegen. Unchained is een aanrader voor iedereen die wat met toegankelijke female-fronted metal heeft. Het wordt tijd dat de TheName eens wat meer bekendheid krijgt. Ze verdienen het.
Recensent:Jan Didden Artiest:theNAME Label:Eigen Beheer
Cover Black Gold 360 & Fuhimito Sugawara - 20 Country Love Songs

Black Gold 360 & Fuhimito Sugawara - 20 Country Love SongsHet verhaal achter 20 Country Love Songs heeft iets afstotends. Dit project...