RECENSIE: A Hero Build - Prospects

Prospects
recensie cijfer 2014-02-18 Punkrockformaties zijn er te over. Het valt dan ook niet mee om hierin op te vallen. Vooral uit de VS is de aanwas groot en soms zijn de verschillende bands niet makkelijk ze van elkaar te onderscheiden. Blijkbaar is het lastig om binnen dit genre niet in clichés te vervallen. A Hero Build uit Oostende bracht eerder al wat opnames uit en nu wordt daar de EP Prospects aan toegevoegd. Hiermee hoopt de band zich te onderscheiden en binnen Europa vaste voet aan de grond te krijgen.

Het vijftal weet van wanten, getuige de harde nummers op deze EP. Niet één keer wordt de voet van het gaspedaal gehaald. In hoog tempo worden de vijf, uit graniet opgetrokken tracks op je afgevuurd. Blijkbaar heeft de aanwinst van nieuwe bassist Kenneth Crombez een dosis extra decibellen opgeleverd. De band zet het allemaal overtuigend en strak neer. Zanger Miguel De Meulenaere schreeuwt regelmatig de longen uit zijn lijf en de band heeft in die momenten wel wat weg van Linkin Park. Die zijn in België mateloos populair, dus moet er ook genoeg te halen zijn bij hun landgenoten. Luister maar eens naar de ruige opener ‘Choke’.

Toch ligt ook hier voorspelbaarheid op de loer. Riffs en grooves klinken niet altijd even origineel en ze blijven overwegend binnen de kaders. Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met een aanstekelijk enthousiasme. De energie spat van de nummers af en de mannen gooien schijnbaar onvermoeibaar hun hele ziel en zaligheid erin. Ondanks al het geweld en agressie, hebben de nummers een wat serieuzere onderlaag. Ze verhalen over de moeilijkere thema's en onzekerheden in het leven. “Let go of everything we used to know”, zo klinkt het in ‘Beginnings’. De weg naar volwassenheid is nu eenmaal niet eenvoudig. Gooi het er maar allemaal uit jongens.

A Hero Build brengt op Prospects misschien niet de meest originele punkrocknummers, maar de band weet met een hoog energiegehalte toch een leuke EP af te leveren. Door veel live te spelen, kan een eerste volwaardig album zomaar voor meer diepgang en originaliteit zorgen. Of zij helden in wording zijn, moeten we dus maar afwachten. De goede spirit en instelling zijn er in ieder geval.
Recensent:Ronald Kats Artiest:A Hero Build Label:Eigen Beheer
Cover Olin's Rose - All I Ask

Olin's Rose - All I Ask “When we fly, we fly. When we fall, we fall.” Dat (goede) lyrics schrijven...