RECENSIE: Lee Bannon - Alternate/Endings

L B
recensie cijfer 2014-01-23 Het is even schrikken bij de eerste luisterbeurt van Alternate/Endings. Lee Bannon maakte naam in de hiphop als producer van Joey Bada$$, maar vaart op zijn debuutalbum een andere koers. Het begint meteen te knetteren en al snellen vliegen de breakbeats je om de oren. Bannon, een Amerikaan, heeft goed in de gaten wat er in de jaren ’90 in de Engelse underground gebeurde qua jungle en drum ’n’ bass. Het is prettig om te horen dat er naast slappe aftreksels als Chase & Status ook nog serieus met deze stijlen wordt omgesprongen.

Als de verrassingsfactor geen rol meer speelt, blijkt er echter een en ander te schorten aan dit album. In de drukkere nummers holt Bannon zichzelf vaak voorbij. Hij creëert prachtige omgevingsgeluiden, maar de beats sluiten er niet altijd vlekkeloos op aan. Dat wil niet zeggen dat een nummer als ‘NW/WB’, dat van een hevigheid is die aan Death Grips doet denken, niet tot de uitblinkers behoort. Voor rustig ademhalen is even geen tijd.

Op de momenten dat de beats een dienende rol hebben, blinkt Bannon uit. De Amerikaan lijkt ons voortdurend mee te nemen naar een duistere toestand, maar ergens in het schemergebied trapt hij op de rem. De muziek heeft iets mysterieus. ‘Phoebe Cates’ is hier een voorbeeld van. De stemmen, onder andere van Black Atlass, zijn onverstaanbaar, maar voelen toch vertrouwd. Beats blijven doorratelen, maar zijn meer naar de achtergrond gemixt.

Het langste nummer van de plaat, ‘Readly/Available’, roept de vraag op waarom Bannon zichzelf hier zoveel tijd gunt. De jazzy vibe bevalt, maar pas na zes minuten gebeurt er eindelijk iets resoluut anders. Het rustige gedeelte dat volgt, onderstreept met een slordige uitwerking nog maar eens dat Alternate/Endings naast geweldige momenten ook te veel zwakke plekken kent. Na hiphop kan Bannon ook jungle afstrepen. Wat zou het volgende genre op het lijstje zijn?
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Lee Bannon Label:Pias
Cover Kendra Morris - Banshee

Kendra Morris - Banshee Banshee van de Amerikaanse zangeres Kendra Morris stamt eigenlijk al uit...