RECENSIE: Impending Doom - Death Will Reign

Impending Doom
recensie cijfer 2013-12-11 White metal is een term die nogal wat vragen oproept. Zo zijn er mensen die denken te maken te hebben met metal waarin een racistische boodschap wordt verkondigt. De verwarring is begrijpelijk maar white metal is gewoon een term om metal met een “boodschap” te classificeren. Veel liever gebruiken we echter de term relimetal of Christelijke metal, die direct duidelijk maken wat voor vlees we in de kuip hebben.

Bands als Stryper, Petra en later Saviour Machine zijn de voorvechters van een religieus hardrockgeluid, maar ook in het meest extreme genre komen dit soort bands voor. Bekendste voorbeelden zijn Tourniquet, Mortification en natuurlijk As I Lay Dying. Zelfs tussen de blackmetalbands (van oudsher toch zeer duivelse muziek) zijn er bands met een Christelijke boodschap. Zo kenden we ooit Horde dat extreme blackmetal in een wit jasje goot. ‘’White-blackmetal’’ dus.

Tot de meeste extreme Christelijke metalbands hoort ook het Amerikaanse Impending Doom, niet te verwarren met de gelijknamige Duitse band. Het vijftal speelt brute deathcore met een licht melodieuze inslag. Death Will Reign is alweer de vijfde plaat van het in 2005 verrezen gezelschap. De band lijkt haar inspiratie te hebben gehaald uit het Bijbelboek Openbaringen en heeft dat geprojecteerd op de ervaringen die de heren in het leven opdoen. “Oh God what have we done. Oh God what have we become’’ vraagt grunter Brook Reeves zich af in ‘Doomsday’, waarin een negatief beeld over de huidige maatschappij wordt geventileerd. Daarnaast krijGen de duivel en zijn verblijfplaats er regelmatig flink van langs.

De teksten worden ook nog eens voorzien van een fraaie muzikale omlijsting zodat we kunnen spreken van een geslaagd plaatje dat elke aflevering van de EO-jongerendag eens flink zou kunnen opschudden. We zien Jan van den Bosch al voor ons met klapperende oren.

De verzameling ultralaag gestemde riffs lijkt op het eerste gehoor niet al te origineel, maar het zijn vooral de tussen de riffs doorgevlochten gitaarloopjes die het hem doen. Neem de rustige gitaarstukjes in ‘Doomsday’ of het fraaie gitaarwerk in het acht minuten klokkende en ultrabrute ‘The Great Divine’ dat met een paar minuten pianospel eindigt. Het zorgt er voor dat we de plaat ingezogen worden. Het is bijna duivels mooi. Ook de lompe, maar goed verstaanbare grunt van Reeves is een prima toevoeging, zodat de boodschap ook nog eens overkomt. Andere hoogtepunten zijn het bloedmooie ‘My Own Maker’, met prachtig gitaarwerk en tempowisselingen en duistere songs als ‘Ravenous Disease’ en ‘Death Will Reign’. Rest nog een speciale vermelding voor het weergaloze drumwerk van Brandon Trahan.

Death Will Reign is een prima deathcoreschijf die elke liefhebber van het genre zal aanspreken, gelovig of niet. Impending Doom komt zeker niet prekerig over, maar staat wel voor haar boodschap die zeer gemeend lijkt. Dit is de manier om het geloof ook voor jongeren weer toegankelijk te krijgen. Maar of dit ook in Staphorst aankomt? Wij denken van niet.
Recensent:Jan Didden Artiest:Impending Doom Label:Steamhammer/SPV
Cover SimpleSongs - The Best Of Our Years

SimpleSongs - The Best Of Our Years SimpleSongs is een eenmansband gevormd door de Antwerpse singer-songwriter...