RECENSIE: The Benelux - The Benelux

Benelux
recensie cijfer 2013-12-19 Zelfs voordat de band een frontman aantrok, bracht THE BENELUX hun publiek al aan het dansen. Toen kwam zanger Jaap Warmenhoven ten tonele en werd de EP ‘Girl Singer’ uitgebracht. ’s Nachts traden ze op, als andere bands al aan het inpakken waren, tussen elektronische acts. Na een aantal jaren stilte, liet de band zich weer zien op het podium, werden de liedjes geschreven, uitgeprobeerd, verbeterd en opgenomen op het titelloze debuutalbum. Deze ligt inmiddels voor je klaar, maar wel alleen op vinyl (en natuurlijk digitaal).

THE BENELUX noemt hun muziek het liefst ‘akoestische house’. Maar in twee woorden is het geluid niet te vatten. Voeg er de termen ‘swingend’, ‘funky’, ‘minimal’, ‘groovy’ en ‘disco’ aan toe, en je kan je een beter beeld vormen van wat je te wachten staat. Opener van de plaat, ‘I Don’t Dance Enough’ is strak en funky en nodigt juist uit om te gaan dansen. Zo is dat ook met de elf tracks die volgen. Waar de eerste single ‘Liar’ wat meer opgetogen en uitbundig is, klinken andere tracks weer meer ingetogen. Een van de opvallende en beste tracks van de plaat is ‘Karpov Kasparov’, over twee Russische schaakgrootmeesters. Erna volgt het groovy ‘Smells Like Woman’, waar inmiddels ook een videoclip bij is verschenen. Het album sluit een tandje trager af met de fijne track ‘Pace’.

Met hun muziek combineert THE BENELUX de energie van een live band met het strakke van een dance act. Op het podium zorgt het viertal dan ook voor een goede show. Gitarist Sven neemt tegelijkertijd de normale gitaarpartijen en de baspartij voor zijn rekening en drummer Maarten zorgt voor de strakke beats. Hij draagt er aan bij dat de single ‘Liar’ in verhoogd tempo wordt uitgevoerd. Frontman Jaap zorgt voor de vocalen met een prettige, ietwat scherpe stem, en laat zijn hele lichaam swingend dansen. Maar Milan is de ware geluidskoning. Op het podium zorgt hij voor bijvoorbeeld blaaspartijen en de toetsen, maar gooit ook verschillende vervormde geluidseffecten, waaronder die van zijn eigen stem, in loops op de achtergrond.

Met deze plaat weten de heren van THE BENELUX een uniek en verfrissend geluid voort te brengen dat zich niet in een hokje laat plaatsen. Waar het op de plaat al fijn klinkt, is het live een hele beleving. Het zal ons dan ook niet verbazen als deze band in 2014 op een flink aantal festivals mag optreden.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:The Benelux Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Rina Mushonga - Rina Mushonga EP

Rina Mushonga - Rina Mushonga EPEens in de zoveel tijd valt er een album op je deurmat waaraan gewoon alles...