RECENSIE: René Meijer - Dashboard Jesus

Jesus
recensie cijfer 2014-01-03 De afgelopen 25 jaar heeft René Meijer op verschillende country-festivals in Nederland gestaan. Na in 2009 een reis door Nashville te hebben gemaakt, ging hij zich voor het eerst richten op het maken van eigen muziek. Dashboard Jesus is het resultaat van een samenwerking tussen Meijer en medecomponist Tom R. Lansner.

Om de echte roots van de Amerikaanse folk en country-blues op zijn allereerste studioalbum goed over te kunnen brengen, heeft Meijer een groot deel in Nashville laten opnemen. Zoals de naam van de band al laat zien, heeft hij met zijn muzikale vrienden een band geformeerd. Voor het geluid van het album is de samenwerking aangegaan met onder andere fingerpicking-gitarist Thom Bresh en sessiemuzikant Spooner Oldham (o.a. Willy DeVille, Linda Ronstadt en Jackson Browne).

Meijer is naar eigen zeggen beïnvloed door namen als Crosby, Stills & Nash, The Eagles en The Flying Burrito Brothers, met Gram Parsons. Met name die laatste band is goed terug te horen in de sound van het album. Het on the road
-gevoel dat door de titel van het album wordt gesuggereerd is zeker van toepassing.

Het album opent met het zeer aanstekelijke, up-tempo nummer 'I Should Have Never Ever Said It In The First Place'. Deze opener is representatief voor het geluid van ongeveer de helft van het album, dat voornamelijk een zeer conventionele country-sound laat horen. Dashboard Jesus staat dan ook vol met vergelijkbare vrolijke, zeer catchy nummers, die melodisch gezien netjes binnen de conventies van de traditionelere country blijven.

Sterker aan het album zijn de rustigere ballads. Op de nummers 'Dashboard Jesus' en 'If There’s Any Such Thing As Angels' wordt pas echt de nodige ruimte geboden voor emotie. De huilende gitaren in combinatie met de harmonieuze, meerstemmige melodieën tillen het album naar een hoger niveau. Meer diversiteit wordt geboden door zangeres Kim Everett, die in het duet 'Don't Ask, Don’t Tell' (met een prettige stem om naar te luisteren) haar bijdrage levert. Echt verrassend is 'Leaving Me Behind', dat vergeleken met de rest van het album een verfrissende melodie en akkoordenschema laat horen. In 'Honey From The Hive' komen de sessiemuzikanten, die het genre tot in de puntjes beheersen, goed tot hun recht.

Minpunten zijn de meerdere herhalingen en het netjes volgen van conventies, wat op de langere duur kan gaan vervelen. Op 'Roadkill In The Fast Lane' laat Meijer ruigere vocalen horen dan voorheen. Dit zorgt enerzijds voor meer dynamiek, al kun je je afvragen wat voor sound Meijer dan precies wil laten horen in vergelijking met de andere nummers. Een echte signature sound ontbreekt dan ook op het album. Al met al is Dashboard Jesus een prettig on the road-album dat met een grote passie voor de country-blues is gemaakt.
Recensent:Eline Huisman Artiest:René Meijer Label:Eigen Beheer
Cover Spiralarms - Freedom

Spiralarms - FreedomWie onlangs op Speedfest in Eindhoven Spiralarms heeft zien optreden, zag...

Cover Alan Lauris - Q3 (The Quest Part 3)

Alan Lauris - Q3 (The Quest Part 3) Met een vette knipoog gemaakte muziek kan wel eens leuk zijn. Dat bewijst...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT