RECENSIE: Massacra - Day Of The Massacra

Massacra
recensie cijfer 2013-12-23 In het kader van de eindejaars-releases bij Century Media mag ook Massacra een welverdiende duit in het zakje doen. De Franse band was begin jaren negentig in eigen land toonaangevend op het gebied van deathmetal. Nu ben je dat al snel in Frankrijk, maar Massacra was zonder meer een kwalitatief goede band die, ondanks haar mindere bekendheid, in een adem genoemd werd met de grootheden uit de begindagen van het genre.

Massacra bracht vijf goede platen uit maar in 1997 gooide de band de handdoek in de ring nadat gitarist Fred Duval overleed aan kanker. De band liet een mooie erfenis na, maar verdween in de vergetelheid. Met Day Of The Massacra komt de band weer even in schijnwerpers. De nieuwe uitgave betreft een verzameling van de demo’s die Massacra uitbracht voordat het debuut Final Holocaust het levenslicht zag. De demo’s dateren uit de jaren 1987, 1988 en 1989 en laten een vrij primitief geluid horen, zoals beginnende deathmetal bands dat eind jaren tachtig lieten horen. Vergelijkingen met bands als Death, Morbid Angel, Obituary, Pestilence en zelfs Sepultura liggen dan ook ruimschoots voor de hand.

Het vreemde is dat de demo’s niet chronologisch op de plaat zijn gezet maar dat wordt begonnen met Nearer From Death uit 1989. Zodoende begint het schijfje met het laatste deel van het drieluik ‘Apocalyptic Warriors (Final Chapter)’. Het voordeel hiervan is dat de plaat begint met de songs met het beste geluid. Het bol van de tempowisselingen staande ‘Nearer From Death’ begint overigens heel cliché met ruim twee minuten ‘O Fortuna’ van Carl Orff. Een bezigheid waar meer metalbands zich aan bezondigden in die dagen.

Het geluid van de Final Holocaust-demo is ook dik in orde. Tussen een ‘Intro’ en een ‘Outro’ bevinden zich vier deathmetal-nummers waarvan vooral het snelle en inventieve ‘Apocalyptic Warriors’ (deel twee dus) en het Obituary-achtige ‘Final Holocaust’ de show stelen. Vooral de zware, slepende riffs, die worden afgewisseld met het snelle werk, maken dat ‘Final Holocaust’ terecht het latere titelnummer voor de debuutplaat werd.

Het geluid van de Legion Of Torture-demo is niet om over naar huis te schrijven. Het welbekende ‘’stofzuiger-in-een-kartonnen-doos” geluid steekt weer de kop op, maar de dan nog rammelende band laat horen dat ook zij snel leerden en nog steeds een tot de verbeelding sprekende naam binnen de deathmetal zijn. Dit is typisch voer voorliefhebbers van oldschool deathmetal.
Recensent:Jan Didden Artiest:Massacra Label:Century Media
Cover Abramelin - Transgressing The Afterlife

Abramelin - Transgressing The AfterlifeDe albums van het Australische Abramelin zijn al jaren niet meer...

Cover Heart Of A Coward - Severance

Heart Of A Coward - Severance ”Be your own master. Aspire, but do not obsess. Real succes is not measured...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT