RECENSIE: Motörhead - Aftershock

Motorhead
recensie cijfer 2013-12-18 Het duurde wat langer dan gebruikelijk, maar er ligt weer een album van Motörhead. Nummertje 34 is het van de Britse rockers, die normaliter elk jaar een album lanceerden. Wellicht dat ze meer de tijd hebben genomen om aan Aftershock te werken en dat betaalt zich uit. Het album is een heerlijke plaat geworden, die de ziel van de band keurig vat.

Goed, een deel van de luisteraars zal Aftershock een monotone bak herrie vinden.“Het is net alsof ik drie kwartier naar 'Ace of Spades' luister”, dat soort werk. Maar wie door die eerste façade heen kijkt, ziet hoe goed de nummers an sich en het hele album in elkaar zitten. Vooral de wijze waarop Phil Campbell de nummers draagt met zijn gitaarloopjes is bijzonder knap. Het is alsof het instrument in zijn handen verwordt tot tweede stem, om vervolgens de luisteraar te verblijden met een van de welbekende solo's die hij in zijn mars heeft.

Levende legende Lemmy Kilmister doet domweg zijn ding op deze plaat. Geen ingewikkelde zanglijnen, maar gewoon die welbekende rauwe strot die zich binnen de perken van een aantal noten houdt. Alleen op 'Lost Woman Blues' en 'Dust And Glass' laat Kilmister een wat meer bluesy kant van zichzelf zien, en niet onverdienstelijk.

Wat dit album echter zo goed maakt, is vooral de manier waarop de nummers bij elkaar zijn gezet. Afzonderlijk zijn het gewoon goede en goed opgebouwde songs, maar niets echt bijzonders. Een enkele uitzondering zoals 'Going To Mexico' daargelaten overigens. Maar heel Aftershock is een perfecte mix tussen razendsnelle nummers, beuktracks en welkome rustpuntjes. Het is als de perfecte rockshow van de legendarische band. Luister de plaat op vol volume en je waant je in de kolkende menigte tijdens een optreden van Motörhead.

Juist die essentie, die felheid heeft de band perfect weten te pakken op Aftershock. Tel daarbij op dat er geen zwakke nummers te vinden zijn op het album en de conclusie mag luiden dat de heren een puik schijfje hebben weten te maken.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Motörhead Label:Ada Global
Cover Stefan Schill - LovEquations

Stefan Schill - LovEquationsIn 2010 wist de uit Dordrecht afkomstige zanger en gitarist Stefan Schill...