RECENSIE: Mojo Fury - The Difference Between

Mojo Fury
recensie cijfer 2013-12-22 Als er in een persrelease van een album allerlei grote namen worden aangehaald als vergelijkingsmateriaal, zijn we bij Festivalinfo direct op onze qui vive. Immers, een hele stortvloed aan namen uitstorten over een recensent kan eigenlijk alleen maar tot doel hebben dat hij die namen overneemt en dat daardoor de CD beter verkoopt.

Door de platenmaatschappij wordt het Noord-Ierse Mojo Fury vrolijk vergeleken met Biffy Clyro, Nine Inch Nails en Nirvana. Wij bij Festivalinfo willen graag even op de rem trappen, want dat zijn toch wel een maatje grotere bands. Neemt niet weg dat Mojo Fury met The Difference Between een heel aardig album neerzet.

Vooral muzikaal gezien is het album ontzettend interessant. Bombastische synths, scherpe drums en bij tijd en wijlen bruut gitaargeweld worden naadloos in elkaar verweven. Doordat de band echter ook gas terugneemt, vooral dankzij tempowisselingen, komen de nummers over als een ietwat duister geheel waar soms een volle geluidsexplosie in naar voren komt.

Nog veel kundiger is het echter dat de band prima weet te laveren tussen mooie, rustige songs, groovende en dansbare hits en je reinste beuktracks, zonder dat het geheel verstoord wordt. Je kan dus gerust zeggen dat de vier heren er een eigen sound op nahouden en dat is knap, zo op een tweede album.

Anderzijds is dat ook te danken aan de zang van voormalig drummer Michael Mormecha. Die klinkt eigenlijk als een jochie van dertien, maar dan met een enorm boze strot als het nodig is. Daar moet je van houden en hoe je het ook wendt of keert, soms klinkt het domweg raar. Dat is ook de moeilijkheidsfactor van deze band en dit album; de zang is een absoluut breekpunt voor de luisteraar en velen zullen afhaken. Voor het grote publiek werkt dit misschien niet, maar tegelijk zullen bijvoorbeeld de luisteraars van Cloud Nothings het stemgeluid herkennen en waarderen.

Enfin, muzikaal zit The Difference Between ijzersterk in elkaar. De afzonderlijke nummers zijn goed en behouden dezelfde sfeer, ook al gaat het soms om hele anders genres waarin het wordt gezocht. Dat is knap en is voor de muziekliefhebber een aangename verrassing. Wie ook het stemgeluid van Mormecha kan verdragen, zit helemaal goed met deze plaat.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Mojo Fury Label:Graphite records
Cover Carlama Orkestar - Mecka Bela

Carlama Orkestar - Mecka BelaHet Carlama Orkestar heeft zijn sporen al ruimschoots verdient. Het...