RECENSIE: North Mississippi Allstars - World Boogie Is Coming

Allstars
recensie cijfer 2013-11-15 Hoewel de naam North Mississippi Allstars doet vermoeden dat het een groot gezelschap betreft, bestaat de band slechts uit de gebroeders Dickinson. Luther en Cody Dickinson maken zo al enkele jaren samen muziek. Daarmee toonden ze aan tot het meest verrassende element in de huidige bluesmuziek te behoren. Daarnaast zijn ze ook een van de meest productieve elementen uit de blues scene.

Luther speelde jarenlang met The Black Crowes en samen speelden ze met een hele reeks blues legendes. Afgelopen voorjaar maakten ze nog een rondje door Nederland als begeleidingsband van Ian Siegal. Enkele van deze bluesvrienden komen ook langs op hun meest recente project. Voor World Boogie Is Coming is Robert Plant opgetrommeld.Met zijn snerpende mondharmonica opent hij de plaat fantastisch. Vervolgens ontrolt zich een boogie ritme dat niet meer tot stilstand komt.Daarbij bewijzen The North Mississippi Allstars niet binnen de kaders te denken. Het agressieve en funky ‘Snake Drive’ wordt ondersteund door scratches, ‘My Babe’ wordt ondersteund door een Ierse fluit en minutenlange instrumentale gedeeltes worden ook niet geschuwd.

Nummers lopen uiteen van enkele seconden tot meer dan tien minuten. Doordat de overgangen zo soepeltjes verlopen en ritmes in sommige gevallen hetzelfde blijven heb je meer het idee naar een ijzersterke live opname te zitten luisteren. Het resultaat World Boogie Is Coming is daarmee een zinderende en swingende plaat geworden. De gebroeders Dickinson bewijzen uitmuntende instrumentalisten te zijn. Daarnaast bevat World Boogie Is Coming een verrassende aanpak naar de blues die ervoor zorgt dat het genre ongetwijfeld nog jarenlang in leven kan blijven. Wie onder de indruk wil raken van de North Mississippi Allstars snelt zich beter naar een van de live shows van de gebroeders Dickinson.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:North Mississippi Allstars Label:Bertus
Cover Bear - Noumenon

Bear - Noumenon BEAR komt uit België, uit Antwerpen om precies te zijn. Wat ze doen?...