RECENSIE: Haim - Days Are Gone

Haim
recensie cijfer 2013-11-11 Het zal de oplettende muziekliefhebber vast niet ontgaan zijn; de release van Days Are Gone van de zusjes Haim ging gepaard met de nodige bombarie. De naam die hierbij tot in den treure opdook als referentie was Fleetwood Mac. Het leek wel of er een groep was geboren die nu al van hetzelfde niveau als deze supergroep zou zijn.

Dat is zeker niet het geval, maar wat de zusjes Danielle, Alana en Este Haim hier laten horen is zonder meer veelbelovend, zeker als je weet dat ze pas begin twintig zijn. Daar komt bij dat Haim wel echt van nu is, zij het met inderdaad een flinke scheut Fleetwood. Dit komt mede door de hippe producer James Ford (Simian Mobile Disco) die de plaat lekker gelikt laat klinken met her en der opduikende geluidjes, wat beats en R&B-invloeden.

Al die verschillende invloeden maken het album moeilijk in een hokje te plaatsen. Single en opener 'Falling' had inderdaad zo op Fleetwood's Tango In The Night kunnen staan, maar wel met een 2013-sausje. 'Forever' is een heerlijk 80's nummer en 'The Wire' is regelrechte AOR rock en had zo van Heart van kunnen zijn. 'If I Could Change Your Mind' is prachtig en werkelijk vintage Fleetwood Mac. 'Don't Save Me' had niet misstaan op de soundtrack van een John Hughes film. Het titelnummer klinkt dan weer als een R&B-song die gemaakt is in de 80's. 'My Song 5' klinkt wel als TLC.

Maar vergis je niet; waar de de plaat in eerste instantie een wat oppervlakkige indruk maakt, geeft Days Are Gone na meerdere luisterbeurten heel wat geheimen prijs. Vooral bij beluistering met de koptelefoon wordt duidelijk hoe geraffineerd de nummers in elkaar zitten. Hoe jong de dames ook zijn, het zijn geen groentjes in de muziekwereld (ze brachten afzonderlijk en met elkaar al muziek uit) en schrijven bovendien alle nummers zelf. De zusjes zijn ook nog eens alle drie gezegend met sterke zangstemmen en hebben een sterk en zeer aanstekelijk debuutalbum gemaakt. Om af te sluiten met een citaat van allmusic: "There's nothing cool about Haim's music and that's why it's so refreshing".
Recensent:Mark Michels Artiest:Haim Label:Polydor
Cover Stackhouse - Big Fish Boogie

Stackhouse - Big Fish Boogie Stackhouse is de nieuwste bluesband die ons land rijk is. De groep bestaat...