RECENSIE: Tythe - & Also With You

Tythe
recensie cijfer 2013-10-24 Tythe is een wat geheimzinnige producer die momenteel Londen als zijn uitvalsbasis heeft. Met & Also With You brengt hij zijn debuutalbum uit.

Tythe is niet alleen mysterieus, hij is ook een zeldzaam goede producer die een stimulerende, voortstuwende cd weet te produceren zonder overheersend te worden. Dit maakt & Also With You de perfecte lounge cd. Geweldige muziek voor op de achtergrond en toch zo voortstuwend dat je er niet van in slaap sukkelt en juist zin krijgt in een zomerfeestje. Zonder veel zangers te gebruiken weet hij de instrumentale stukken genoeg diepte mee te geven om ook na enkele luisterbeurten nog fris te klinken.

Het album opent met de zeer sfeervolle ‘Alpine Dawn’. Tythe weet hierin de muzikale essentie van het ontwaken zeer treffend te vangen. Het daarop volgende ‘Totem Poles’ is wellicht het beste nummer van het album. Uplifting, goed opgebouwd en voortstuwend. Zo zouden clubnummers moeten klinken, dit is Ibiza in volle glorie! Het is wat dat betreft jammer dat dit album pas aan het eind van de zomer uitgebracht is en we nu plotsklaps al volop in de herfst zitten.

Naast de instrumentale nummers met wat vocale samples zijn er ook zangers die nummers complementeren. Zo wordt er onder andere in ‘SummerBell’ gezongen. In een nummer wat van zichzelf al staat is Merz degene die heerlijk melancholische vocalen toevoegt en het nummer precies die touch geeft die het afmaakt. Buiten de al aangestipte lounge en dance is er zo nu en dan ook een randje New Wave te horen zoals op ‘Careless Woman’. Tythe laat hiermee zijn diversiteit zien zonder van de daken te schreeuwen wat hij allemaal kan. En dat is een typerende eindconclusie voor zowel de artiest als zijn album; & Also With You is voornamelijk een cd die zich niet hard op de voorgrond profileert maar juist heerlijk op de achtergrond aanwezig kan zijn om daar zijn drijvende rol te spelen.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Tythe Label:Pias
Cover Various - De Beste Singer-Songwriter van Nederland 2

Various - De Beste Singer-Songwriter Van Nederland 2Giel Beelen is misschien niet de John de Mol van de publieke omroep, maar...