RECENSIE: Deluxe (NL) - The Deluxe Family Show

deluxe
recensie cijfer 2013-10-05 Soms, heel soms, kom je een album tegen waar werkelijk geen label op te plakken valt. In 95% van de gevallen is het na vier of vijf keer luisteren wel duidelijk in welk genre de meeste nummers passen. Maar de Franse band, Deluxe, is zo’n uitzondering. Ze zijn een vrolijke mix van electro-pop, soul, hiphop met een vleugje rock. Maar bovenal is The Deluxe Family Show funky. Na de eerste EP Polishing Peanuts in 2011 is nu het eerste album uit. Het zestal Deluxe draait al enige jaren mee in Frankrijk en België, maar wil zich met dit album ook op de rest van Europa richten.

‘My Game’ is een heerlijk funk-soul nummer. Een goede bas, luchtige muziek en fijne vocalen van zangeres/rapper Liliboy die ergens een beetje doen denken aan de seventies. Dat Deluxe een mengelmoesje van stijlen speelt is al meteen duidelijk in het volgende nummer ‘Too me’ waar een mix van reggae en hiphop de hoofdtoon voert. Hier doet ook de saxofoon haar intrede en rapt Tumi vrolijk mee. Met ‘Pretty Flaws’ laat Liliboy een heel ander geluid horen. Ze heeft een stem die onmiddellijk voor een glimlach zorgt: niet te zoet, een beetje speels en met een edge. Het is een heel dromerig nummer, bestaande uit een beetje bas, piano, drums en vooral meeslepende vocalen. Totaal anders dan het voorgaande, en totaal anders dan wat er nog komen gaat.

‘To Doop’ is een heel zomers nummer met akoestische gitaren en natuurlijk de kenmerkende gitaren. Het geeft zo’n heerlijk zomers, picnic-in-het-parkgevoel. “Just in case you didn’t know, baby girl I love you so, whenever spirits get to low, hop into my cookie dough”. Een van de beste nummers, ‘Daniel’, laat zich heel lastig in een hokje plaatsen. Het laat Deluxe eigenlijk in al haar verscheidenheid zien. Synthesizers, saxofoon, drums, hiphop en een vleugje rock, het zit er eigenlijk allemaal in. En het werkt.

Deluxe speelt elk nummer opnieuw met het ritme, met instrumenten en stijlen. Van reggae-rock in ‘Blocked’ tot het jazzy ‘Indisposed’, het wordt bij elkaar gehouden door de stem van Liliboy. De duetten met verschillende rappers zijn goed gekozen, het zorgt ervoor dat het album niet gaat vervelen.. Sommige tracks zijn wat melancholisch, andere opzwepend en vrolijk. The Deluxe Family Show bestaat uit stuk voor stuk bijzondere, leuke nummers waarop je moeilijk stil kunt blijven zitten.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Deluxe (NL) Label:Differ-Ant Recordings
Melua

Katie Melua - KetevanHet zelfgetitelde album Ketevan is alweer de vijfde van de Georgische...